Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Ozdravné plány nemocníc zostali predošlou vládou utajené, preto verejnosť nemohla tlačiť na to, aby sa napĺňali, a aby sa verejné financie použité na oddlžovanie, t.j. peniaze nás všetkých používali efektívne. Predošlej vláde sa to v prípade nemocníc nepodarilo. Neuplatňoval sa ani sľubovaný sankčný mechanizmus v prípade neplnenia ozdravných plánov nemocníc. Nebolo tu žiadne zmrazenie navyšovania miezd nad zákonom stanovenú minimálnu úroveň, zákaz čerpania ďalších finančných prostriedkov na oddlžovanie, odvolanie riaditeľov, či sankčná pokuta.
Súčasná vláda musí nastaviť taký rámec motivácií aktérov v zdravotníctve, ktorý bude smerovať k tomu, aby za dobré výsledky liečby, spokojnosti pacientov a hospodárenia prichádzala odmena a za opak trest. Nesmie byť "víťaznou" a optimálnou stratégiou štátnych manažérov a politikov hospodáriť neudržateľne - so stratami a dlhmi. Lebo v konečnom dôsledku je to nemorálne a na úkor iných.
Nesplnili sa žiadne z deklarovaných cieľov, že oddlžené štátne nemocnice nebudú hospodáriť v prevádzkovej činnosti so stratami a nebudú tvoriť nové dlhy po lehote splatnosti. Opak sa stal realitou. Tempo zadlženosti štátnych nemocníc sa za minulý rok zrýchlilo najviac za posledné roky. Učebnicový príklad tzv. morálneho hazardu. Z vládnej Koncepcie oddlženia zdravotníckych zariadení sa spravil nič neznamenajúci zdrap papiera.
Minister má na to právo. Na druhej strane politické nominácie a príliš častá
zmena manažérov štátnych zdravotníckych zariadení sú dlhoročnými
boľačkami slovenského zdravotníctva, ktoré neprispievajú k stabilite
sektora a plánovaniu a manažovaniu v dlhšom časovom horizonte. Keďže
minister len veľmi všeobecne pomenoval dôvody odvolaní, nevieme si
urobiť dostatočne informovaný názor na to, či dôvody boli skutočne
relevantné. Nevylučujem to, ale ako verejnosť nemáme dostatok
informácií. Ministerstvo by malo túto informačnú asymetriu odstraňovať a
aktívne tiež komunikovať, na základe akých kritérií chce posudzovať
(ne)úspešnosť jednotlivých nominantov. Aj tých nastupujúcich. Aby sme
poznali očakávania a vedeli kontrolovať ich (ne)napĺňanie. Hrozí, že ak minister bude všetko odôvodňovať len tým, že stratil
dôveru, môže sa stať, že po čase stratí on dôveru verejnosti v
transparentnosť jeho konania a rozhodovania.
Rezortu zdravotníctva aj s pomocou know-how z IZP sa ako jednému z mála
darilo šetriť milióny eur, ktoré vznikali odstraňovaním neefektívností v
sektore. Z tohto pohľadu tak IZP patril k najúspešnejším analytickým
jednotkám na ministerstvách. Dosiahnuté úspory si všímala vo svojich
správach z realizácie implementácie opatrení revízií výdavkov projektu
Hodnota za peniaze aj Implementačná jednotka pri Úrade vlády SR.
Analytické kapacity a kompetencie v rezorte
zdravotníctva budú v nasledujúcich rokoch nesmierne dôležité. EÚ
ide členským krajinám vyčleniť v dôsledku koronakrízy bezprecedentný
balík peňazí na obnovu (Next Generation EU) a ich čerpanie môže byť
podmienené štrukturálnymi reformami. Európska komisia pritom Slovensku
okrem iného odporúča reformovať zdravotníctvo a investovať do posilnenia
jeho odolnosti.
Dobre fungujúci IZP je podstatným elementom
toho, aby sme za stámilióny eur dokázali pre pacienta vyťažiť čo
najviac. Napríklad spustením projektu stratifikácie nemocníc, na ktorého
príprave sa do významnej miery podieľali práve odchádzajúci analytici.
Určite bude treba zvýšiť, resp. ponechať zvýšenú alkoholovú dezinfekciu, hygienu rúk návštevníkov, pacientov, ale aj zdravotníckeho a nezdravotníckeho personálu nemocníc. Určite by sme ponechali v nemocniciach povinnosť nosiť rúško čo najdlhšie, nakoľko nemocnice patria medzi najrizikovejšie miesta, čo sa týka získavania a šírenia rôznych infekcií. A v neposlednom rade je nevyhnutné zlepšiť sledovanie, meranie, vykazovanie a zverejňovanie výskytu tzv. nozokomiálnych, teda v nemocniciach získaných, nákaz.