Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Referencovanie cien liekov v SR spolu s liekovou reformou je možné považovať za "success story" slovenskej zdravotnej politiky ostatných rokov. Podarilo sa im totižto v relatívne krátkej dobe otočiť trend a už viac rokov sme svedkami kontinuálne klesajúcej spotreby predpisových liekov v množstevnom vyjadrení, pričom ak porovnáme rok 2010 s s rokom 2014, môžeme konštatovať aj značne nižšie úhrady poisťovní, ako aj doplatkov pacientov za tieto lieky.
Ostatné tri roky v zdravotnej politike možno v stručnosti charakterizovať ako obdobie strateného času. Práve absencia systémových zmien je najväčším sklamaním a nedostatkom, ktorý bude negatívne ovplyvňovať slovenské zdravotníctvo aj v nasledujúcich rokoch. Vláda a parlament navrhovali a prijímali v zdravotníctve oveľa viac negatívnych opatrení ako tých pozitívnych. Pacienti stále nemajú informáciu, na čo všetko majú v zdravotníctve nárok, chaos v poplatkoch sa po prijatí nedávnej legislatívy podľa nás ešte zväčší, zdravotnícki pracovníci a nemocnice nie sú odmeňovaní na základe kvality odvedenej práce, zadlžovanie štátnych nemocníc sa nepodarilo zastaviť, verejné obstarávanie bolo často škandalózne.
Odporúčali by sme, aby ministerstvo zdravotníctva už pred zúžením okruhu uchádzačov, s ktorými bude pokračovať v dialógu, preskúmalo a vyhodnotilo reálnosť čestných vyhlásení, aby sa náhodou do ďalšej fázy nedostali firmy, ktoré nespĺňajú všetky kritériá a naopak pred bránami zostali tie, ktoré ich spĺňajú. V každom prípade by bolo vo verejnom záujme, aby ministerstvo zverejnilo, aké spoločnosti poskytli referencie jednotlivým uchádzačom.
Je potrebne, aby SUKL, pripadne stat urcil presne, transparentne, najlepsie automatizovane pravidla pre regulaciu vyvozu liekov zo Slovenska, vratane pripadneho zakazu vyvozu, ktore by neboli svojvolou uradnikov. Aby platilo, a aby kazdy vedel, ze ak su splnene kriteria A, B, C, bude nasledovat D. Nutne je vsak zabezpecenie takych nespochybnitelnych dokazov o nedostatku lieku, ako aj take stanovenie kriterii a pravidiel, ktore zabezpecia len take mnozstvo liekov pre slovenskych pacientov, ktore skutocne potrebuju, aby SR neodovodnene neobmedzovala slobodny pohyb tovaru po celej EU.
Minister Čislák pokračuje v naštartovaných projektoch z minulosti, neprišiel s niečím novým, čo je však vzhľadom na druhú polovicu volebného obdobia aj vcelku pochopiteľné.