Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Ak by chceli lekári-odborári pomôcť neľahkej situácii v slovenských nemocniciach, nech presadzujú zrušenie zákona o minimálnych mzdových nárokoch lekárov, nech sú za odmeňovanie zdravotníkov podľa kvality odvedenej práce a nech idú pred ministerstvo zdravotníctva a úrad vlády a požadujú prijímanie reforiem v zdravotníctve. Lebo v opačnom prípade sú ako grécki demonštranti, ktorí chcú vysoké mzdy a ďalšie požitky, príjemné a nestresujúce pracovné prostredie, fungujúce služby, a to všetko pri zvyšujúcej sa zadlženosti a pri odmietaní reforiem, vrátane racionalizácie, ktorá je nevyhnutná na vyhrabanie sa z blata a je daňou za ničnerobenie v minulosti.
Je dôležité, aby nemávali takéto radikálne protesty navrch, ale aby sa začalo radšej argumentovať. Nemocnica v Žiline je dlhodobo zadlžená, spokojnosť pacientov so správaním sa a starostlivosťou lekárov a sestier patrí medzi najnižšiu v porovnateľnej kategórii nemocníc, viaceré ukazovatele kvality sú podpriemerné a lekári a zdravotné sestry majú relatívne vysoké príjmy. Racionalizácia a skvalitňovanie a zefektívňovanie práce zdravotníckych pracovníkov v žilinskej nemocnici nech je preto tiež témou.
Pre súťaž na trhu je spravidla lepšie, keď na ňom pôsobia viaceré navzájom si konkurujúce subjekty. Keďže ide o nemocnice regionálneho významu, nemusí znamenať vysoký počet nemocníc Sveta zdravia v celej SR negatívny vplyv na súťaž na západnom Slovensku, kde je momentálne viac prítomná skupina Agel. Samotné dominantné postavenie jednej firmy ešte nemusí znamenať problém, problém nastáva až pri jeho zneužívaní. A to treba sledovať. A aby sme tento "dohľad" vedeli účinne a kvalifikovane realizovať, je nutné sledovať výsledky nemocníc - merať a porovnávať parametre kvality a efektívnosti zdravotnej starostlivosti poskytovanej občanom na základe verejného zdravotného poistenia.
Pri platbách všeobecným lekárom by sme neodporúčali posilňovať váhu platieb za výkony, ktoré majú tú nevýhodu, že lekári sú motivovaní vykázať čo najviac výkonov bez ohľadu na skutočnú potrebu pacientov. To sa v praxi prejavuje napríklad tým, že si pacientov medzi sebou posielajú na množstvo rôznych, často zbytočných vyšetrení, čo tiež zvyšuje nároky na verejné financie. Trendom by malo byť skôr postupné posúvanie sa k čiastočnému odmeňovaniu lekárov za výsledky liečby (tzv. pay-for-performance) v kombinácii so štandardizovaním liečebných postupov a dodržiavaním ukazovateľov efektívnosti. V budúcnosti by sa dalo uvažovať aj nad rozšírením DRG aj na ambulantnú sféru, kde by lekári dostávali fixnú platbu na liečbu pacienta, vrátane laboratórnych vyšetrení v danom čase v závislosti od diagnózy, resp. epizódy, ktorou pacient v liečebnom procese prechádza (tzv. episode-based payment).
Časté striedanie manažmentov štátnych nemocníc je jednou z hlavných príčin ich zlého hospodárenia. Riaditelia týchto nemocníc nemajú potom motiváciu presadzovať racionalizačné opatrenia, ktoré by zvýšili produkciu a efektívnosť nemocnice, nakoľko ak sú nepopulárne, vzniká silný protitlak, napríklad aj od zdravotníckych pracovníkov, a ak sú politici slabí, resp. populisti a je navyše krátky čas do volieb, potom sú protestné akcie úspešné a neefektívny stav zariadenia zostáva zachovaný. Je to síce krátkozraké riešenie, ale pre mnohých pohodlné.