Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Výška odmien manažérov poisťovní by mali byť odzrkadlením nejakého mimoriadneho činu, výkonu, úspechu či zlepšenia výsledkov. A v prípade VšZP by konkrétne dôvody udelenia odmeny mali byť určite komunikované navonok, aby si verejnosť mohla odkontrolovať účelnosť použitých verejných prostriedkov a skonfrontovať to s realitou.
Východiskový stav je odlišný ako pred 4 rokmi. Zdravotníckym pracovníkom a pracovníčkam v štátnych nemocniciach sa už zvýšila mzda, a nemusel byť pre to schválený žiaden zákon. V čisto súkromných nemocniciach nebude podľa nás veľká ochota podávať hromadné výpovede, lebo firemná kultúra je tam predsalen trochu iná a o výške miezd by sa tam malo štandardne vyjednávať s manažmentom na základe argumentov o výsledkoch a kvalite odvedenej práce, a nie napr. o počte odpracovaných rokov, ktoré nemusia súvisieť s odvedeným výkonom v práci a môžu znevýhodňovať kvalitných mladých zdravotníkov. V rôznych menších župných, mestských a iných nemocniciach - neziskovkách - zas navrhnutým zákonom prídu niektorí zamestnanci k vyšším mzdám o stovky eur, takže pre nich bude určite lepší vrabec v hrsti ako holub na streche.
Ficove vlády systematicky oslabovali politickú nezávislosť ÚDZS a spolu s učebnicovým príkladom konfliktu záujmov jej predsedníčky to vytvára obrovské riziko, že Úrad vydá také stanovisko, ktoré nemusí byť v súlade s verejným záujmom. Ale pri takom vážnom konflikte záujmov predsedníčky ÚDZS by malo byť aj v jej záujme, ako aj v záujme MZ SR, aby zmluvy preverila aj nejaká tretia nezávislá strana, ktorá nie je v konflikte záujmov. S výberom konkrétneho "rozhodcu" by mala súhlasiť aj parlamentná opozícia, aby sa predišlo akýmkoľvek pochybnostiam. A potom by tento subjekt vykonal vo VšZP hĺbkový audit v súvislosti s predmetnými zmluvami.
Ukazuje sa, že štát zlyháva a jeho formálne silné postavenie a privilégiá v zdravotníctve využívajú jednotlivci, skupinky a skupiny na tzv. únos štátu - na nekalé súkromné obohacovanie sa na úkor spoločnosti. Ak nebude verejnosť dostatočne tlačiť na to, aby štát, vrátane súdnej moci fungoval tak, ako má, korupciu výraznejšie eliminuje len posilnenie súťaže na trhu zdravotných poisťovní, ako aj na trhu poskytovateľov, pri transparentných informáciách o kvalite a efektívnosti zdravotnej starostlivosti a vytvorení nezávislých profesionálnych regulačných autorít, ktoré by dohliadali a sankcionovali subjekty, ktoré by zneužívali svoje postavenie.
Pôvodne ministerstvo rozmýšľalo, že oddlží tie štátne nemocnice, ktoré z prevádzkovej činnosti negenerujú stratu a nevytvárajú nové dlhy. Lenže vyzerá to tak, že peňažná injekcia na „dofinancovanie“ nemocničného sektora bude použitá plošne, teda bez ohľadu na dobré hospodárenie či kvalitu poskytovanej zdravotnej starostlivosti.
Pri každej férovej verejnej diskusii o raste platov by nemal absentovať aj pohľad, čo za tie peniaze dostávame. Začnime sa baviť aj o tom.