Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Pre Slovensko by bolo prínosom, keby chceli vstúpiť na náš zdravotnícky
trh aj ďalšie súkromné subjekty, nakoľko veríme, že konkurenciou, a teda
fungujúcou súťažou sa dá docieliť kvalitnejšie a efektívnejšie
zdravotníctvo. V súčasnosti má v slovenskom zdravotníctve výrazne
najsilnejší vplyv štát. Táto dominancia nášmu zdravotníctvu neprospieva.
Ak by podobné dominantné postavenie na trhu získal nejaký súkromný
subjekt, predstavovalo by to zvýšené riziko zneužitia tohto postavenia a
vzniku monopolnej renty, a teda spoločenskej neefektívnosti. Regulačné a
kontrolné orgány (PMÚ SR, ÚDZS, NKÚ)
by mali na to upozorňovať a konať v prípade zneužitia dominantného
postavenia akéhokoľvek subjektu.
Ak však na trhu existuje súťaž a kvalitná regulácia prostredia, vrátane
merania a zverejňovania kvality a efektívnosti poskytovaných služieb,
nemusí ani vertikálna integrácia (vlastníctvo poisťovne, lekární a
nemocníc jedným súkromným subjektom) predstavovať príliš veľké riziko
pre spoločnosť. Ak však tomu tak nie je, môže predstavovať aj
vertikálna integrácia zvýšené riziko zneužívania dominantného
postavenia. Na to treba pamätať a pozorne to sledovať a skúmať.
Nastavenie platobného mechanizmu medzi zdravotnými poisťovňami a nemocnicami by malo byť podľa nášho názoru nastavené tak, aby sme nespravili krok smerom dozadu - k opätovnej štátnej regulácii cien, ale malo by dovoľovať zdravotným poisťovniam a poskytovateľom sa slobodne dohadovať o cenách, a to aj na základe kvality a efektívnosti poskytovanej zdravotnej starostlivosti. Parametre kvality by mali poisťovne vedieť odzrkadliť v cene pre nemocnicu a nastavenie systému DRG by im v tom namalo zabraňovať.
Výdavky do zdravotníctva najmä v rokoch 2003 až 2009 u nás rástli dvojnásobne rýchlejšie ako v krajinách OECD. A to až tak, že už zdravotníctvo prestalo byť podfinancovaným sektorom. Dávame na hlavu toľko alebo viac ako naši susedia. Ak sme teda nespokojní so stavom slovenského zdravotníctva, nebude to v prvom rade v peniazoch. Zaostávame oproti ostatným krajinám z Vyšehradskej štvorky na porovnateľnej báze o 1900 tzv. odvrátiteľných úmrtí. To znamená, že ak by sme mali také výsledky zdravotníctva, aké sú v ostatných postkomunistických krajinách strednej Európy, tak by u nás malo zomierať o 1900 menej ľudí oproti súčasnosti. Títo ľudia zomierajú na Slovensku zbytočne. Je to 15 % všetkých odvrátiteľných úmrtí. To je tá časť úmrtí, ktorá by sa mohla odvrátiť dobrou zdravotnou starostlivosťou.
Na to, aký je to dôležitý a z hľadiska objemu zákazky veľký
projekt, tak na verejnosť preniká zúfalo málo informácií o postupe
rokovaní s uchádzačmi a ani nevieme, kam sa po obsahovej línii posunul
celý projekt. Je možné, že súčasné predstavy štátu o obsahu a forme
projektu sú značne odlišné od tých, ktoré boli rámcovo prezentované na
začiatku celého procesu.
Zavedenie do ostrej prevádzky a v plnom formáte DRG a eHealth, aby neprišlo k ďalšiemu odsúvaniu. Popasovať sa s rastúcim dlhom štátnych nemocníc, ktorý je neudržateľný a predstavuje vážne riziko pre verejné financie. Nominovať čestných ľudí do funkcií, nastaviť pravidlá, ktoré budú sťažovať nehospodárne nakladanie s verejnými zdrojmi. Začať zbierať a zverejňovať oveľa viac informácií o produkcii, kvalite a efektívnosti poskytovanej zdravotnej starostlivosti, aby sme sa vedeli správnejšie rozhodovať v sektore plnom asymetrií v informáciách.