Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Do značnej miery to bude závisieť od politickej vôle. Črtajúce sa zloženie vlády, kde budú mať navyše jednoznačnú prevahu SMER a SNS a vyjadrenia Bélu Bugára, že sa k minulým kauzám už nebudú vracať, naznačuje, že politická vôľa na vyriešenie a vyšetrenie káuz bude minimálna. Sústavný a silný verejný tlak, vrátane toho mediálneho by to však mohlo pomôcť zmeniť. Závisieť bude aj od morálnej výbavy prípadne novo nominovaných - napr. pri manažmentoch štátnych nemocníc a VšZP, či bude dochádzať k predraženým nákupom.
Z internetu a životopisu pána Druckera sme sa síce dozvedeli, že bol odborným poradcom riaditeľa UNB pre procesné analýzy a transformáciu nemocnice za ministrovania Ivana Uhliarika, a že v minulosti pracoval aj ako poradca pri zlučovaní zdravotných poisťovní a dokonca sa mal spolupodieľať na koncepcii reformy financovania zdravotníctva, no napriek tomu nepoznáme názory pána Druckera na zdravotníctvo, a preto sa nedá teraz hodnotiť, či bude dobrým ministrom. Nevieme ani, akými ľuďmi sa chce obklopiť a čo chce presadzovať v rámci zdravotnej politiky.
Nezáleží na tom, či to bude lekár alebo manažér, ale čo bude v zdravotníctve presadzovať a či sa mu to zároveň aj podarí implementovať. Nevýhodou v rezorte nezainteresovaného nestraníka je, že sa bude musieť určitý čas s cudzím rezortom len zoznamovať a tiež je nepravdepodobné, že má v šuplíku pripravenú komplexnú reformu zdravotníctva. Výhodou môže byť, že prinesie svoj nezaťažený manažérsky pohľad zvonka.
Programové priority hodnotíme tak, že z nich vyplýva, že zdravotníctvo
nebude prioritou nasledujúcej vlády. Chýba jasná predstava, kam má
slovenské zdravotníctvo smerovať. Vôbec sa nehovorí o probléme finančnej
(ne)udržateľnosti systému. Medzi prioritami sú samozrejmosti, s ktorými
súhlasia všetci a mali tu už dávno fungovať (DRG, eHealth). Z dokumentu
nie je známe, akými konkrétnymi opatreniami chcú strany dosiahnuť
"viditeľný posun v kvalite poskytovania zdravotníckej starostlivosti a
pri transparentnom nakladaní s verejnými zdrojmi". Uverejnené
programové tézy nedávajú náznaky, že by to malo nastať.
Pozitívne vnímame navrhované zastúpenie opozície v kontrolných orgánoch VšZP a ÚDZS.
Priestor pre lepšie regulovanie zisku zdravotných poisťovní tu bezosporu
existuje, avšak ideologická motivácia niektorých strán pri tomto bode
môže mať za následok, že s krvavými očami síce manifestačne zasadíme
ranu "triednemu nepriateľovi", ale zároveň zabijeme aj súťaživosť medzi
poisťovňami, zárodky konkurenčného prostredia a motiváciu efektívne
nakupovať zdravotnú starostlivosť.
Myslíme si, že jednou z možností
ako regulovať zisk poisťovní je postupné rozširovanie okruhu zdravotných
výkonov, na ktoré sa dlho čaká, do regulačného rámca. Ak by mala
poisťovňa pri týchto výkonoch čakajúcich, nemohla by si vyplatiť zisk.