Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Fungovanie eHealth-u v plnom formáte v roku 2017 je ambiciózny plán, ktorý je pravdepodobne možné stihnúť len pri kompetentnom a angažovanom líderstve a plnom nasadení rezortu. Dobrým príkladom, že sa to však dá, môže byť zdravotná poisťovňa Dôvera, ktorá pri rozvoji svojich elektronických služieb potrebovala len zlomok času a peňazí štátneho eHealth-u. Gro práce pri štátnom projekte bolo vykonané, ale ako sa hovorí, posledný krok býva najťažší. Je dôležité, že garantom eHealth-u bude nový riaditeľ NCZI, ktorého si minister Drucker zobral z predstavenstva Slovenskej pošty, kde bol zodpovedný za informačné technológie, takže predpoklad odbornosti tu je.
Pozitívne hodnotíme fakt, že v Programovom vyhlásení vlády pre
oblasť zdravotníctva sme nenašli body, ktoré by sme mali potrebu nejako
zvlášť kritizovať. Na druhej strane by sme však privítali, keby v
zdravotníckom programe novej vlády boli ciele a následné opatrenia
formulované konkrétnejšie, nakoľko relatívne všeobecné konštatovania a
deklarácie potom dovoľujú rôznorodé vysvetľovanie zámerov a sťažovanie
kontroly plnenia PVV po uplynutí 4 rokov.
Vyzerá to tak, že nejaká
zásadnejšia reforma systému nás v zdravotníctve nečaká, ale viaceré
manažérske zmeny môžu prispieť k zlepšeniu fungovania nášho
zdravotníctva. Ale samozrejme, konkrétne kroky, opatrenia a zákony,
ktoré budú nasledovať, sú oveľa podstatnejšie na vytvorenie si reálneho
obrazu o zdravotnej politike aktuálnej vlády, ktorý môže byť tak lepší,
ako aj horší ako prezentované formulácie programu vlády.
Určite je nutné zvyšovať efektívnosť vynakladaných zdrojov v zdravotníctve, ale vzhľadom na postupné starnutie obyvateľstva a relatívne znižovanie príjmov zdravotníctva z tohto titulu bude z dlhodobého hľadiska nevyhnutné hľadať aj nové zdroje financovania - napríklad aj zavedenie sociálne únosnej finančnej spoluúčasti pacientov s ochranným horným limitom.
Cieľom referencovania cien je obmedziť ekonomické renty, čiže z nedokonalosti trhového prostredia vyplývajúce nadmerné zisky producentov či distributérov, ktoré sa potom nemôžu použiť na liečbu ďalších pacientov. Samozrejme, ak sa prísnosť referencovania prestrelí, môže dochádzať k nedostatku určitých pomôcok na našom trhu, keďže bude lákavé ich reexportovať do krajín s vyššími cenami. Na to by si však mali dávať pozor regulačné autority a účinnými opatreniami tomu čeliť, resp. nastaviť taký mechanizmus referencovania, ktorý by vedel peniaze ušetriť a zároveň by nepriniesol pacientom nedostatok pomôcok alebo ich dostupnosť len v nižšej kvalite.
V INEKO sme radi, že sa veľká časť diskusie niesla v duchu potreby zvyšovania transparentnosti a merania produkcie a výsledkov zdravotníctva, vrátane parametrov kvality a efektívnosti, ich zverejňovania a následného porovnávania a odmeňovania jednotlivých poskytovateľov na základe týchto merateľných dát.