Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
MZ SR ako zriaďovateľ fakultných nemocníc by mal zaviesť pravidelné porovnávanie (benchmarking) cien nakupovaných liekov štátnymi zariadeniami a ceny na jednom mieste zverejňovať, čím by sa zvýšila cenová transparentnosť a zároveň obmedzil priestor pre výrazne nehospodárne nákupy, keďže MZ SR by získalo účinný nástroj na posudzovanie a prípadne rušenie predražených obstarávaní a zvýšila by sa tiež verejná kontrola.
Jedným z veľmi účinných spôsobov, ako môžu nemocnice ušetriť na prevádzkových nákladoch, je uskutočňovanie férových, otvorených a transparentných nákupov tovarov, služieb a stavebných prác, pri ktorých bude súťažiť viac ako jeden dodávateľ, čo nie je bohužiaľ praxou vo veľkých štátnych nemocniciach. Je dokázané, že väčšia súťaž v tendroch má vplyv na nižšie ceny pre obstarávateľa.
Ak neexistujú za dané onkologické lieky náhrady, odporúčal by som ministerstvu zdravotníctva využiť mimoriadny dovoz týchto liekov zo zahraničia za nižšie ceny, čím by sa vytvoril tlak na dodávateľa na zníženie ceny aj u nás a poisťovne by nehradili z verejných prostriedkov dodávateľom nadsadené ceny.
Nevidíme problém, ak lekári nezištne odporúčajú svojim pacientom niektorú zo zdravotných poisťovní. Znižuje to informačnú nerovnosť občanov. Problémom by však bolo, keby za túto činnosť boli lekári akýmkoľvek spôsobom odmeňovaní zo strany poisťovní a pacient by o tom nevedel. Ľudia by si mali tiež uvedomiť, že odporúčanie lekára je odporúčaním priamo zainteresovaného, možno niekedy nie až tak objektívneho, aktéra.
Predpokladáme, že v zdravotníctve nepríde po tomto legislatívnom opatrení k zásadnejšiemu zlepšeniu finančnej disciplíny a dodávatelia si budú s nemocnicami dohadovať splátkové kalendáre, doručovať faktúry v neskoršom termíne a zmluvne predlžovať lehotu splatnosti, aby sa vyhli 60-dňovému limitu na uhradenie faktúry. Pri dnešnom stave nášho súdnictva je pre veriteľov štátnych nemocníc totižto väčšinou výhodnejšie čakať na zaplatenie faktúr aj viac ako 200 dní, nakoľko súdnou cestou by čakali oveľa dlhšie a stálo by ich to veľa peňazí.