Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Slovensko sa momentálne nachádza vo vážnej pandemickej situácii.
Chápeme nutnosť prijať tvrdšie protiepidemické opatrenia. Ale takisto je
nevyhnutné, aby rozhodnutia boli, pokiaľ možno, prijímané na základe
argumentov, dôkazov a dát, ktoré majú „decision maker-om“ pomáhať aj pri
komunikovaní a odôvodňovaní nutnosti obmedzení pre verejnosť. V tom má
Slovensko historicky veľké rezervy.
Pri načasovaní a adresovaní konkrétnych protiepidemických opatrení
mohol vláde pomáhať aktualizovaný model šírenia koronavírusu a ochorenia
COVID-19 na Slovensku. Prečo nemá široká verejnosť informácie o stave
pokračovania vývoja a o prípadných výsledkoch tohto modelu?
Simulovanie šírenia COVID-19
a modelovanie cielených epidemiologických opatrení v podmienkach
Slovenska by v aktuálnej situácii prinajmenšom pomohlo zlepšiť verejnú
debatu o zavádzaných opatreniach. A v optimálnom prípade by pomohlo
nastaviť opatrenia tak, aby čo najviac brzdili nástup vírusu s čo
najmenšími dosahmi na ekonomiku a spoločnosť.
Dlh nemocníc, ktorý je po lehote splatnosti - čiže napríklad trištvrte roka nezaplatené faktúry dodávateľov liekov a zdravotníckych pomôcok alebo neuhradené sociálne odvody za zamestnancov nemocníc skutočne nemožno považovať za dobrý. A áno, je podľa nás aj nemorálny, nakoľko jeho splácanie môže ísť aj na úkor sociálnych dávok a neustále zadlžovanie z dlhodobého pohľadu paralyzuje rozvoj celého slovenského zdravotníctva a úroveň poskytovania zdravotnej starostlivosti pacientom.
Akým spôsobom by mal štát dofinancovať sektor zdravotníctva v dôsledku koronakrízy? Súhlasíte s názorom, že VšZP by mala dostať relatívne viac peňazí ako súkromné poisťovne, ktorým majú pomôcť ich akcionári?
Uveďte jednu okolnosť okolo konečného užívateľa výhod Dôvery Jaroslava Haščáka, ktorá zdravotnej poisťovni Dôvera najviac sťažuje fungovanie a rozvoj?
Pociťujete to, že hoci Union zdravotná poisťovňa a jej holandský akcionár nebýva na Slovensku primárnym terčom a centrom politických útokov a vyjadrení, tak to v konečnom dôsledku rovnako „schytá“ v podobe legislatívy či ťaženiu proti zisku a fungovaniu pluralitného systému, ako určitú krivdu?
D. Zachar, analytik INEKO: "Prebehlo jedno pripomienkovacie kolo a dve pracovné stretnutia. Treba povedať, že to, ako bude materiál vyzerať v čase, keď poputuje na koaličnú radu, má plne v kompetencii MF SR. Je na ňom, ktoré návrhy či kritiku externých expertov si osvojí. Ja som napríklad o. i. veľmi presadzoval, aby sa posilnilo, resp. zaviedlo meranie, vyhodnocovanie a zverejňovanie rôznych parametrov a ukazovateľov kvality a efektívnosti poskytovanej zdravotnej starostlivosti pacientom na Slovensku, ale napríklad aj efektov prevencie, aby sme v budúcnosti vedeli kvalifikovanejšie posudzovať úspešnosť jednotlivých opatrení a politík, či skutočne viedli k naplneniu deklarovaného cieľa a zároveň vedeli lepšie rozhodovať o alokácii obmedzených zdrojov, ktoré by mali prinášať čo najvyššiu hodnotu pre pacienta. Netuším, či sa to, a ak áno, tak v akej forme, objaví aj vo finálnom materiáli. To už záleží na ministerských analytikoch. Ministerstvo financií spolupracuje samozrejme aj s ministerstvom zdravotnícta, ktorého členovia sa zúčastnili aj pracovných stretnutí."
Áno aj nie. Určite sme lepšie pripravení po stránke materiálnej. Zlepšilo sa prístrojové vybavenie, ako aj dostupnosť ochranných pomôcok. Čiastočne sme si pripravili krízové plány. Ale celkové procesy, a tým nemyslíme len tie v nemocniciach, sa daria zlepšovať len veľmi pomaly. Personálne kapacity sa posilnili len veľmi obmedzene. Napríklad Regionálne úrady verejného zdravotníctva treba urgentne kapacitne, ako aj finančne posilniť. Vymáhanie protiepidemiologických pravidiel a ukladanie sankcií je skôr naoko a len symbolické. Môže sa nám to vypomstiť.