Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Informovaná verejnosť si bude vedieť kvalifikovanejšie vybrať poskytovateľa, čím na nich vytvorí väčší tlak na zvyšovanie kvality a efektívnosti. Zvyšovanie transparentnosti zverejňovaním relevantných informácií o kvalite a efektívnosti poskytovanej zdravotnej starostlivosti je jedným z kľúčových predpokladov na to, aby pacienti dostávali najlepšiu starostlivosť za najlepšiu cenu, a aby sa tak zvyšovala celková úroveň kvality slovenského zdravotníctva.
Je v poriadku, ze sa ceny líšia. Avšak už je menej v poriadku, že cenotvorba je deformovaná napríklad zle zvolenou reguláciou (viď koncová sieť nemocníc), relatívne slabou súťaživosťou jednak medzi poskytovateľmi a jednak medzi poisťovňami, silnou ingerenciou štátu v zdravotníctve so všetkými jeho konfliktmi záujmov s tým súvisiacimi, dávno prekonaným platobným mechanizmom – za ukončenú hospitalizáciu a v neposlednom rade skutočnosťou, že sa nedostatočne meria a zverejňuje úroveň kvality a efektívnosti nemocnicami poskytovanej zdravotnej starostlivosti. Aj preto vznikajú situácie, že nemocnica A, ktorá poskytuje kvalitnejšiu a efektívnejšiu starostlivosť pre pacientov dostáva menej peňazí od poisťovní ako nemocnica B, ktorá dosahuje horšie výsledky.
Ak by Ficova vláda nezrušila "Zajacove 20-korunáčky", pravdepodobne by nevznikli v takom hojnom počte a nekontrolovateľne rôzne aj polooficiálne priame platby v ambulanciách či iných zdravotníckych zariadeniach, čo bolo nimi motivované čiastočne aj ako náhrada za zrušené "Zajacovky". Určite by bolo jednoduchšie a účinnejšie zaviesť paušálne platby ako urobiť poriadok v jestvujúcom chaose platieb. Vidíme to aj v súčasnosti, kedy snaha MZ SR urobiť poriadok v týchto platbách nebude viesť k dostatočnému progresu v tejto veci.
America’s government has started to link health-care payments with
patient feedback: Medicare recently
started to give bonuses to hospitals that score well.
...
Kým napr. v USA sa názory pacientov už prejavujú dokonca na odmeňovaní nemocníc, v SR keď INEKO
nedávno žiadalo VšZP o podrobné štruktúrované výstupy z dotazníka spokojnosti pacientov, ktorý musia realizovať všetky poisťovne zo zákona, dostali sme zamietavú odpoveď. Zaujímavé, že súkromné poisťovne Dôvera a Union s poskytnutím
podrobných údajov nad rámec zákona problém nemali.
Medzi poskytovateľmi je relatívne nízka súťaživosť, niektorí sú štátom a legislatívou zvýhodňovaní a poisťovne ich neodmeňujú na základe kvality a efektívnosti liečby. Zdravotníctvo “zadarmo” a jeho vysoká informačná asymetria spolu s nedostatočným zverejňovaním informácií o výsledkoch liečby, o kvalite a efektívnosti poskytovanej zdravotnej starostlivosti jednotlivými poskytovateľmi nedáva verejnosti možnosti vytvárať tlak na poskytovateľov, aby sa zlepšovali, aby zlepšovali procesy, vrátane používania moderných technológií v komunikácii s pacientom. Viac trhu a zároveň transparentnosti by tomu pomohlo.