Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
29. 5. 2015, denník SME
SME: Do volieb bude buď ústavný zákon o zákaze zisku zdravotných poisťovní, alebo jedna zdravotná poisťovňa?
Viliam Čislák: „Presne. Jedno alebo druhé.“
15. 6. 2015, Aktuálne.sk
Robert Fico o ústavnom zákone o zákaze zisku zdravotných poisťovní: " ... nemôžeme obchádzať poslanie ústavného súdu tým, že by sme prijímali ústavné zákony. Keď raz ústavný súd niečo povie, že je protiústavné, tak by sme úplne potierali zmysel ústavného súdu, keby sme prijímali nejaké zákony."
Aktuálne.sk: Otvoríte ešte otázku jednej zdravotnej poisťovne?
Robert Fico: " ... Toto považujem za veľkú výzvu pre novú vládu."
INEKO: Tak teda, ktorý výrok platí?
Ak chcú premiér Fico a minister Čislák urobiť niečo v prospech pacientov, tak nech namiesto planých rečí o zákaze zisku a jednej zdravotnej poisťovni presadia postupné rozširovanie povinných čakacích zoznamov o ďalšie výkony a diagnózy, na ktoré dnes ľudia čakajú, čím by docielili, že značná časť zo zisku poisťovní, a v prípade dlhých čakačiek niekedy aj zisk celý, by sa musel použiť na riešenie situácie čakajúcich pacientov.
Systémovým a najúčinnejším prvkom je nahlasovať korupciu na políciu,
ktorá má zákonné páky na to, aby kauzu dotiahla do nejakého záveru.
Nemocnice sú často v konflikte záujmov a neviem si moc predstaviť, pre
koho by bolo vhodné sa obracať na protikorupčnú linku nemocnice na úkor
kontaktovania polície. Nemocnica musí tak či tak podnet posunúť na
preskúmanie polícii, takže ísť na to takouto obkľukou je zbytočné. Avšak
zriadenie protikorupčného mailu pravdepodobne nič nestojí, alebo len
zanedbateľné prostriedky, tak ma to netrápi a možno tam niekto raz za 5
rokov s nejakým oprávneným podnetom zablúdi. A v takom prípade je to
potom prínosom. Ale prezentovať to ako účinný nástroj v boji proti
korupcii je prisilná káva.
Riešiť platenie poplatkov u lekára posielaním pacienta na poštu a vrátením sa s ústrižkom nie je hodné 21. storočia, ale v ojedinelých prípadoch na vidieku, kde je málo pacientov a kde sú lekári v pokročilom dôchodkovom veku a nie sú zorientovaní v IT, je to možno riešenie, ktoré umožňuje týmto lekárom vyhnúť sa kúpe drahej registračnej pokladnice alebo pripojeniu sa na internet a zaregistrovaniu do bezplatnej štátnej virtuálnej pokladnice. V každom prípade to pre pacientov predstavuje diskomfort a pre tých, ktorým je čas vzácny, to môže byť aj dôvodom na zmenu lekára.
Myslím si, že otázku, ktoré okresné nemocnice sa majú zavrieť, ktoré reprofilovať a pod., dnes nevie kvalifikovane zodpovedať nikto na
Slovensku, keďže chýbajú analýzy a najmä kvalitné meranie a
zverejňovanie parametrov produkcie, kvality a efektívnosti zdravotnej
starostlivosti poskytovanej jednotlivými nemocnicami, čo by potom
umožňovalo poctivejšie porovnania medzi nimi.