Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Ak tu stále budeme mať dominantnú poisťovňu, ktorá bude v štátnom
vlastníctve, tak budú popri pár "osvietených", morálnych výnimkách
prevažovať z dlhodobého pohľadu také vzorce a modely správania manažérov
a zamestnancov štátnej poisťovne, ktoré budú mať za následok málo
efektívne používanie verejných zdrojov pri nakupovaní zdravotnej
starostlivosti, konflikty záujmov, zneužívanie dominantnej pozície a v
najhoršom prípade systematické tunelovanie poisťovne.
Riešením by bolo rozdelenie VšZP aspoň na tri časti, pričom dve z
nich by boli ponúknuté súkromným investorom, z ktorého by minimálne
jeden musel byť novým subjektom na trhu s verejným zdravotným poistením v
SR, aby sa rozbila momentálna nezdravá oligopolistická pozícia na trhu a
zvýšila sa súťaživosť medzi poisťovňami.
Samotný konflikt záujmov ešte nemusí diskvalifikovať verejného
funkcionára. Musí byť však jednoznačne deklarovaný a potom prijaté také
opatrenia, ktoré minimalizujú riziká zaujatého rozhodovania v dotknutej
veci, hoci riziko ovplyvňovania sa nedá nikdy vylúčiť. Preto je jedným z
riešení v prípadoch, kde hrozí konflikt záujmov, nadštandardná
otvorenosť a transparentnosť, ktorá umožňuje účinnejšiu verejnú
kontrolu.
Príliš časté nominovanie ľudí, ktorí majú alebo mali rôzne
podnikateľské záujmy v zdravotníctve, do vysokých funkcií v rezorte môže
naznačovať, že v slovenskom zdravotníctve existuje veľký priestor na
tzv. vyberanie renty, čiže rekordne vysokú ziskovú maržu sa dá dosiahnuť
skôr pri "obchodovaní" so štátom ako pri štandardnom biznise.
Verejné výdavky na ústavnú zdravotnú starostlivosť, ktoré tvoria vyše 95% ich celkových zdrojov, stúpajú v poslednom období výrazne rýchlejším tempom ako medziročné zvyšovania celkových disponibilných zdrojov v zdravotníctve či výdavkov verejného zdravotného poistenia na celú zdravotnú starostlivosť. Kým v rokoch 2013 a 2014 vzrástli celkové disponibilné zdroje v zdravotníctve o 0,2%, resp. o 2,1% a výdavky zdravotných poisťovní na celú zdravotnú starostlivosť o 4,0%, resp. o 5,7%, tak výdavky poisťovní na ústavnú zdravotnú starostlivosť sa medziročne zvýšili až o 7,5% v roku 2013, resp. o 10,7% v roku 2014.
Ficove vlády systematicky oslabili politickú nezávislosť ÚDZS a to je jedna z najvážnejších slabín tohto najzásadnejšieho kontrolného orgánu v zdravotníctve, ktorý by mal byť najväčším garantom a "strážnym psom" správne poskytovanej zdravotnej starostlivosti pacientom a solventnosti zdravotných poisťovní. Naše výčitky smerujú aj k určitej "neviditeľnosti" Úradu smerom k širokej verejnosti. Podľa nášho názoru by ÚDZS mal v oveľa väčšej miere aktívne vystupovať vo verejnej diskusii, mal by viac poukazovať na problémy, s ktorými sa stretol pri svojej kontrolnej a dohľadovej činnosti a mal by verejnosti vysvetľovať svoju misiu.