Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Programové priority hodnotíme tak, že z nich vyplýva, že zdravotníctvo
nebude prioritou nasledujúcej vlády. Chýba jasná predstava, kam má
slovenské zdravotníctvo smerovať. Vôbec sa nehovorí o probléme finančnej
(ne)udržateľnosti systému. Medzi prioritami sú samozrejmosti, s ktorými
súhlasia všetci a mali tu už dávno fungovať (DRG, eHealth). Z dokumentu
nie je známe, akými konkrétnymi opatreniami chcú strany dosiahnuť
"viditeľný posun v kvalite poskytovania zdravotníckej starostlivosti a
pri transparentnom nakladaní s verejnými zdrojmi". Uverejnené
programové tézy nedávajú náznaky, že by to malo nastať.
Pozitívne vnímame navrhované zastúpenie opozície v kontrolných orgánoch VšZP a ÚDZS.
Priestor pre lepšie regulovanie zisku zdravotných poisťovní tu bezosporu
existuje, avšak ideologická motivácia niektorých strán pri tomto bode
môže mať za následok, že s krvavými očami síce manifestačne zasadíme
ranu "triednemu nepriateľovi", ale zároveň zabijeme aj súťaživosť medzi
poisťovňami, zárodky konkurenčného prostredia a motiváciu efektívne
nakupovať zdravotnú starostlivosť.
Myslíme si, že jednou z možností
ako regulovať zisk poisťovní je postupné rozširovanie okruhu zdravotných
výkonov, na ktoré sa dlho čaká, do regulačného rámca. Ak by mala
poisťovňa pri týchto výkonoch čakajúcich, nemohla by si vyplatiť zisk.
Premrštené náklady a meškanie relativizujú potenciálne spoločenské úžitky z tohto projektu a pri porovnaní so súkromným sektorom vidno, že to ide robiť výrazne lacnejšie, lepšie a rýchlejšie. Súkromné iniciatívy boli dôsledkom otáľania štátu a čiastočne suplujú štát a jeho meškajúci eHealth. Ak by štát rozmýšľal ako riadny hospodár, mohol prevzatím súkromných riešení pri elektronizácii služieb dosiahnuť za menej peňazí rovnaké ciele, ako boli plánované pri štátnom eHealth-e.
Plusy: PCG, tlak na posilňovanie PAS a všeobecných lekárov, reporting marketingových výdavkov farmafiriem.
Mínusy: absencia systémových zmien, zadlženosť štátnych nemocníc, predražené tendre, nejasné zazmluvňovanie zo strany VšZP, konflikty záujmov, žiadna optimalizácia siete, meškajúci eHealth a DRG, chaos v poplatkoch, projekt jednej zdravotnej poisťovne.
Deklarované prísnejšie pravidlá pri nákupoch v štátnych nemocniciach prišli vždy až po prevalených kauzách, ktoré sa kontinuálne tiahli skoro počas celého funkčného obdobia. Mnohé z nich zostali, ak vôbec, len na papieri, prípadne ich realizácia bola úplne bezzubá a neúčinná (viď napr. porovnávanie cien zemiakov v nemocniciach).