Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Pozitívom je, že SMER chce tlačiť na presun pacientov z ústavnej do
ambulantnej starostlivosti a ďalej do ošetrovateľskej starostlivosti či
domácej liečby a od špecialistov k všeobecným lekárom, ktorým sa majú
zvyšovať kompetencie. Priniesť by to malo úspory a pacientom väčší
komfort a lepšiu dostupnosť.
Nenastal zvrat v zlom hospodárení štátnych nemocníc, ktorým stále rapídnym tempom rastie dlh po lehote splatnosti. Optimalizácia siete nemocníc nenastala. Zvýraznil sa ešte väčšmi chaos v poplatkoch a zväčšil sa priestor pre rôzne neformálne platby.
Okrem SaS a KDH majú ešte relatívne veľmi dobrý zdravotnícky program aj strany Most–Híd a Sieť. INEKO ocenilo, že tieto strany, vrátane OĽaNO-NOVA prevzali do svojich programov viaceré z dlhodobo presadzovaných myšlienok inštitútu, najmä čo sa týka potreby väčšej transparentnosti – meranie a zverejňovanie údajov (aj vo forme rebríčkov) o kvalite a efektívnosti poskytovanej zdravotnej starostlivosti a porovnávanie (benchmarking) a zverejňovanie cien nakupovaných tovarov a služieb v zdravotníctve. Plány SNS v zdravotníctve boli inštitútom INEKO ohodnotené ako najmenej prínosné. SMER-SD nepripravil pre voličov žiadny volebný program.
Pre odbornú, ako aj laickú verejnosť je prínosom, keď sa môže dozvedieť, čo hodlajú jednotlivé politické subjekty presadzovať v nasledujúcom volebnom období. Je to súčasťou transparentnosti verejnej politiky, predvídateľnosti jej krokov a zmluvy s občanmi.
Často posudzujú certifikačné agentúry len formálnu zhodu procesov s nimi nastaveným štandardom, pričom sa v realite vôbec nemusí napĺňať. Limitom mnohých certifikácií či akreditácií je, že sa primárne nezaoberajú kvalitou a výsledkami liečby, ale najmä formálnou zhodou procesov so štandardom. Ak sú klinické a neklinické procesy, ktoré sa majú štandardizovať, vybrané vhodne a sú aj reálne zdravotníckymi pracovníkmi a manažmentom každodenne plnené, vytvárajú samozrejme predpoklad pre kvalitnú a bezpečnú liečbu pre pacientov. Toto je plus pre pacienta. Nevýhodou je, že sa podrobné výsledky akreditácie nemocnice väčšinou v našom prostredí nezverejňujú, a takisto verejnosť nevie rozlíšiť renomé jednotlivých agentúr. Nevie preto plnohodnotne porovnávať jednotlivé zdravotnícke zariadenia a nevie ani, aký štandard by mala spĺňať nemocnica s tým-ktorým certifikátom či akreditáciou.
Hlavnými témami počas uplynulého 4-ročného volebného obdobia v
oblasti zdravotníctva bolo najmä pokračovanie v neudržateľnom deficitnom
hospodárení štátnych nemocníc, ktoré ešte zvýraznili plošné regulované
zvyšovania platov zdravotníkov bez ohľadu na kvalitu odvedenej práce a
finančné možnosti poskytovateľov, z toho vyplývajúce nespokojnosti
verejnosti s úrovňou zdravotníctva, ďalej meškajúce a odsúvané projekty
eHealth a DRG, téma na zakrývanie očí
verejnosti pred skutočnými problémami zdravotníctva – našťastie
nezrealizovaný projekt unitarizácie verejného zdravotného poistenia.
Nepodarilo sa spraviť ani poriadok v poplatkoch pacientov u lekára, hoci
vládni politici prijali príslušný zákon o ich regulácii, ktorý však
priniesol ešte viac neprehľadnosti a zmätku.
Počas celého uplynulého volebného obdobia v oblasti
zdravotníctva sa vynárali na povrch väčšie či menšie kauzy, ktoré
súviseli najmä s masívnou politizáciou rezortu – predraženými nákupmi,
netransparentným zazmluvňovaním poskytovateľov a konfliktami záujmov
rôznych aktérov. Všetky kauzy hovoria o zlyhávaní štátu v zdravotníctve.