Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
"Ozdravný plán" fakultnej nemocnice v Žiline, ale aj ostatných štátnych nemocníc treba zverejniť! Verejnosť by sa potom napr. okrem iného dozvedela, že externe obstaraný predražený žilinský plán za 10-tis. EUR bol v jeho najdôležitejšej časti odkopírovaný od slova do slova z materiálu súčasného riaditeľa nemocnice.
Aby sa z ozdravných plánov štátnych nemocníc nestala len púha formalita, je nutné ich zverejniť, aby sa aj verejnosť s nimi oboznámila, vedela, na čo sa má pripraviť, a aby dokázala odkontrolovať, či sa plány daria plniť. Z ozdravných plánov, ktoré sme mali k dispozícii (Žilina, Nitra, Banská Bystrica a Košice), považujeme materiál UNLP v Košiciach za najlepšie spracovaný, s najväčšou mierou konkrétnosti, a teda i merateľnosti plánov.
Správne nastavený, osobné údaje pacientov dobre chrániaci a nepredražený systém elektronického zdravotníctva nesie v sebe veľký potenciál prínosu v komforte, kvalite a efektívnosti pre pacientov, poskytovateľov, ako aj zdravotné poisťovne. Pri takýchto veľkých a drahých projektoch sa však aj v zahraničí stáva, že peniaze na ne vynaložené neprinášajú taký efekt, ako sa očakávalo, a preto je ich použitie často neefektívne. Preto odporúčame, aby sa nezávislá komisia odborníkov vyjadrila, aký rozsah eHealth-u a za koľko je pre Slovensko optimálnym riešením.
Sprísnenie a lepšiu vymožiteľnosť sankcií lekárov, ktorí odmietnu slúžiť počas núdzového stavu, považujeme za logický krok majúci za cieľ garantovať občanom SR v krízových situáciách poskytovanie základnej neodkladnej zdravotnej starostlivosti. Počas nátlakovej akcie niektorých lekárov za predošlej vlády sa totiž v praxi ukázalo obchádzanie zákonných povinností zo strany protestujúcich lekárov v čase núdzového stavu, a teda i nevymáhateľnosť sankcií.
Zdravým stavom je, ak má lekár v zásade len jeden plný pracovný úväzok, a preto v určitom časovom obmedzení lekárov nevidíme problém. Viaczmenná prevádzka nemocníc má potenciál lepšieho využitia zdrojov, zvyšovania efektívnosti a výkonnosti jednotlivých oddelení. Viac a rýchlejšie môžu byť pacienti liečení, pričom, ak je pacient cez viaceré zmeny v opatere rôznych lekárov, môže to mať aj pozitívny efekt v určitej “krížovej kontrole” liečby.