Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Vo
verejnom záujme je, aby ministerstvá rozhodovali o použití peňazí na základe analýz efektívnosti. Na druhej strane si však tiež uvedomujeme, že pri
niektorých opatreniach by mohlo vypracovanie komplexných analýz
efektívnosti stáť príliš veľa času, kapacít a peňazí a ministerstvá
by automatickými pravidlami zároveň prichádzali o sféru
politicko-mocenského vplyvu pri rozhodovaní o použití peňazí, preto
nie sú na to dostatočne motivované. Napriek tomu treba vytvárať
verejný tlak, aby politici rozhodovali v oveľa väčšej miere na
základe faktov a dôkazov, a nie na základe svojvôle.
Tak navyšovanie, resp. znižovanie platieb záchrankám, ako aj zmenu
rýchlej lekárskej pomoci na rýchlu zdravotnícku pomoc, resp. opačne by
bolo treba podložiť posúdením efektívnosti, čo dané kroky prinesú, resp.
uberú pacientovi v kvalite a dostupnosti zdravotnej starostlivosti.
Efektívnosť je možné posudzovať na základe medicínskych dôkazov
vyjadrujúcich účinok (tzv. Evidence-Based Medicine) vo vzťahu k
finančným nákladom. Môže ísť napríklad o posúdenie nákladov na získanie
jedného kvalitného roka života pacienta (tzv. QALY – Quality-Adjusted
Life Year).
Pravidelné zverejňovanie stretnutí reprezentantov farmafiriem a poskytovateľov zdravotnej starostlivosti upozorňuje na možné konflikty záujmov lekárov a iných zdravotníckych pracovníkov. Prínosné by bolo zverejnenie konkrétnych stretnutí aj s identifikáciou mien účastníkov a účelom ich stretnutia. Znižuje to informačnú nerovnosť, čo je prínosné pre pacientov, kontrolné orgány, zriaďovateľov, ako aj zdravotné poisťovne. Informovaná verejnosť môže totiž ľahšie odkontrolovať, či neboli náhodou rozhodnutia v rámci liekovej politiky, predpisovanie liekov zo strany lekárov či ich vydávanie lekárňou nekalo ovplyvnené obchodnými záujmami aktérov.
Ak by štátne nemocnice poskytovali pacientom kvalitnú a dostupnú zdravotnú starostlivosť vo vyhovujúcich priestoroch a zároveň by nevytvárali dlhy, verejnosť by vedela asi skôr akceptovať nájom, resp. vybudovanie dostatočne reprezentatívneho priestoru pre vedenie nemocnice. Opačný stav je dôsledkom štátneho zdravotníctva s veľkým vplyvom politikov a rôznych iných záujmových skupín, kde verejný záujem nie je prioritou.
Firmy, pri ktorých existujú podozrenia, že pri vykonávaní činností objednaných štátom ho poškodili, a navyše sú spájané s práve vládnucími politikmi, predstavujú zvýšené riziko neefektívnych tendrov aj do budúcnosti. Bolo by preto vhodné sa pozrieť na to, koľko dodávateľov súťaží vo verejných obstarávaniach administrovaných spoločnosťou PRO – TENDER. Či sa náhodou v týchto tendroch nezúčastňuje väčšinou vždy len jeden uchádzač, či nie sú výberové kritériá našité na konkrétne firmy, atď.