Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Firmy, pri ktorých existujú podozrenia, že pri vykonávaní činností
objednaných štátom ho poškodili, a navyše sú spájané s politikmi, také
firmy predstavujú zvýšené riziko neefektívnych tendrov aj do budúcnosti.
Také firmy by mali dostať minimálne žltú kartu a verejnosť, kontrolné
orgány a obstarávatelia by mali pri nich oveľa viac spozornieť.
Bolo by tiež vhodné pozrieť sa na to, koľko dodávateľov súťaží vo
verejných obstarávaniach administrovaných spoločnosťou PRO – TENDER. Či
sa náhodou v týchto tendroch nezúčastňuje väčšinou vždy len jeden, resp.
dvaja spriaznení uchádzači, či nie sú výberové kritériá našité na
konkrétne firmy a pod.
Najväčšia, štátom vlastnená zdravotná poisťovňa nám odmietla poskytnúť informácie o čakacích lehotách na poskytnutie plánovanej zdravotnej starostlivosti. S našim tvrdením, že VšZP je povinná takéto informácie zverejniť, keďže je to vo verejnom záujme a bezprostredne sa to týka hospodárenia s verejnými prostriedkami, riaditeľ poisťovne nesúhlasí.
Je zrejmé, že milióny eur pre poradcu pre zavedenie unitarizácie v zdravotnom poistení treba pripísať k ďalším desiatkam miliónov eur, ktoré Slovenská republika musela a ešte bude musieť zaplatiť rôznym súkromným subjektom a súdom za prehraté arbitráže a právne zastupovanie. Tieto peniaze sa mohli použiť oveľa zmysluplnejšie, v súlade so skutočným verejným záujmom, pričom mohli slúžiť aj na skvalitňovanie slovenského zdravotníctva.
Vyzerá to tak, že v prípade riaditeľa košickej Univerzitnej nemocnice tu mohlo ísť o podozrenie z konania v rozpore so zákonmi upravujúcimi prácu a konflikty záujmov vedúcich zamestnancov vykonávajúcich práce vo verejnom záujme. v prípade firmy Gynastar čelí vážnemu konfliktu záujmov nielen riaditeľ UNLP, ale aj riaditeľka Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS), ktorých blízki príbuzní (deti, resp. manželia) boli, resp. stále sú spoločníkmi a konateľmi firmy Gynastar. ÚDZS je pritom dohliadajúcim orgánom nad poskytovanou zdravotnou starostlivosťou tak v UNLP, ako aj v zariadení Gynastar.
Ak sa obmedzia najväčšie riziká zavádzania projektu eHealth do reality v SR - a to je možné zneužitie osobných údajov a najmä predražené nákupy súvisiacich IT riešení a vybavenia, tak potom nesie elektronizácia slovenského zdravotníctva v sebe potenciál zvyšovania efektívnosti zdravotníckych služieb, ako aj bezpečnosti a informovanosti pacientov.