Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Pravidelné oddlžovania vytvárajú u poskytovateľov chybné motivácie, tzv. morálny hazard. Ani v budúcnosti nebudú potom motivovaní hospodáriť bez dlhu a efektívne. Ak aj sú nejaké čiastkové zlepšenia v oblasti spomalenia tempa tvorby nového dlhu, nevidíme, že by vychádzali zo systémových opatrení, a preto ich bude ťažšie udržať. Faktom však je, že MZ SR uvádza, že hoci sa v tomto roku tempo zadlžovania znížilo, celkový dlh štátnych nemocníc stále rastie, čo nie je dobré.
Dôvodom môže byť aj nízka morálka v spoločnosti. Jedným z dôvodov
"čiernych duší" môže byť aj to, že lekári si chcú nechať preplatiť
reálne uskutočnené výkony, ktoré však buď z nejakého dôvodu nenahlásili,
alebo ich chybne zaevidovali, alebo im niektoré iné výkony zdravotné
poisťovne odmietli uznať. Dobre nastaveným systémom elektronických knižiek poistenca sa dá obmedziť faktúrovanie fiktívnych výkonov.
Pri objednávaní si externistov na rôzne konzultačné alebo analytické služby ministerstvami nemusí ísť o plytvanie s verejnými prostriedkami, nakoľko môže ísť o komplikované agendy, na ktoré nemajú rezorty dostatočné odborné kapacity. V každom prípade však treba výsledky práce konzultantov zverejňovať, aby sa predišlo pochybnostiam o neúčelnom nakladaní s verejnými peniazmi. Ak ministerstvá príliš často kontrahujú externistov, treba si položiť otázku, či by nebolo efektívnejšie lepšie odmeniť kvalitných štátnych úradníkov a vyššími platmi nalákať do štátnej služby odborne fundovaných nových, alebo prepustiť časť úradníkov, keďže nevedia uspokojovať potreby rezortu.
Ak sú naozaj výrazné rozdiely v nákladoch na liečbu poistencov s rovnakou diagnózou vo VšZP a súkromných poisťovniach, treba skúmať ich príčiny, aby neprichádzalo k neefektívnemu využívaniu zdrojov verejného zdravotného poistenia. V rámci prerozdeľovania odvodov medzi poisťovne na základe finančnej náročnosti poistencov – cez prizmu predpísaných liekov (PCG-model) môžu totižto efektívne poisťovne doplácať na tú neefektívnu, ktorej potom de facto dotujú túto neefektívnu liečbu, čo je neefektívne aj z celospoločenského hľadiska.
Myslíme si, že v tomto a minulom roku zasiahlo politikum v najväčšej miere do prepoisťovacej kampane, čo je negatívne, lebo sa na trhu s verejným zdravotným poistením vytvárajú nerovné podmienky pre poisťovne súťažiace o poistencov. Prepoisťovacia kampaň v tomto roku bola ovplyvňovaná okrem témy unitarizácie a vládneho brojenia proti súkromným zdravotným poisťovniam aj postupom štátnych nemocníc voči poisťovni Union, s ktorou otáľali podpísať zmluvy práve vo vrcholiacom období kampane, a ktorú nakoniec aj preto donútili pristúpiť na ich zmluvné podmienky.