Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Na Slovensku sú ceny za drvivú väčšinu zdravotníckych výkonov deregulované, čiže dochádza v rámci zazmluvňovania k jednaniu aj o cenách medzi poisťovňami a lekármi či nemocnicami. Tak sa môže vygenerovať efektívna cena a úspora, ktorá môže byť použitá na liečenie ďalších pacientov.
Regulačné poplatky sú namieste, nakoľko efektívnym spôsobom obmedzujú nadmerný dopyt ľudí po zdravotníckych službách, pričom po Maďarsku (11,7 návštev za rok) patrí Slovákom (11,3) stále čelná priečka medzi európskymi krajinami, čo sa týka početnosti návštev pacienta u lekára (priemer EÚ-24 je 6,3 návštev). Aby sa zvyšujúce priame platby pacientov nedotkli neúnosným spôsobom sociálne zraniteľné skupiny obyvateľstva, bolo by vhodné, podobne ako pri doplatkoch na lieky, stanoviť pre ne horný ochranný limit celkových priamych platieb.
Pracovná zdravotná služba by mala existovať na dobrovoľnej báze. V opačnom prípade predstavuje najmä pre malých a stredných podnikateľov a nízkorizikové povolania nezanedbateľnú finančnú, časovú a administratívnu záťaž, ktorá zbytočne predražuje zamestnávanie ludí, a vytvára tak bariéry pre rozvoj podnikania a trhu práce.
Je zrejmé, že čím je počet zdravotných výkonov, ktorých preplatenie podlieha predchádzajúcemu súhlasu slovenskej zdravotnej poisťovne, vyšší, tým sa znižuje možnosť občanov SR využívať výhody spoločného vnútorného trhu EÚ v službách. Zámerom príslušnej európskej smernice je pritom práve podpora slobodného využívania služieb v rámci celej EÚ, čo má pozitívny dopad na zvyšovanie efektívnosti zdravotníckych služieb a úžitku pre pacienta
To, že momentálne nie je zavedenie unitárneho systému prioritou, môže byť z viacerých dôvodov, ktoré sa aj navzájom dopĺňajú:
-
zlý stav vo verejných financiách (procedúra nadmerného deficitu zo
strany EK, žiadosť SR o investičnú výnimku) a nemožnosť výraznejšie
zvýšiť zadlženie krajiny (dlhová brzda),
- problematické riešenie z
hľadiska ústavnosti a práva - nejasný verejný záujem pri prípadnom
vyvlastňovaní akcionárov súkromných zdravotných poisťovní; riziko
arbitráží a vysokých nákladov v budúcnosti pre Slovensko,
- nejasná účelnosť projektu - nie je dokázané, že by systém s jednou poisťovňou zlepšil slovenské zdravotníctvo,
- nie je jasné, či by tento projekt priniesol vládnej strane nárast popularity,
- pravdepodobne nie všetci členovia vlády a strany SMER-SD sú presvedčení o zmysluplnosti takéhoto projektu.