Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Je to dôsledkom veľkého mixu mnohých faktorov, ktoré to ovplyvňujú, ako napríklad lepšia dostupnosť a schopnosť zdravotníctva liečiť choroby, či už novými modernejšími liekmi, postupmi, prístrojmi, vedomosťami, čomu dopomohli i zvýšené zdroje do zdravotníctva, ale napríklad aj otvorenie sa svetu a trhu po páde komunizmu a následné ekonomické a sociálne reformy. Nezanedbateľnými faktormi predlžujúceho sa veku Slovákov sú ďalej napríklad celkové bohatnutie spoločnosti a zvyšovanie jej vzdelanostnej úrovne, zlepšovanie životného prostredia (vyššia bezpečnosť, kvalita a rozmanitosť potravín) a životosprávy a zmena životného štýlu (klesajúca spotreba tabakových výrobkov a alkoholu, zmeny v stravovacích návykoch ľudí, pohybová aktivita) a pod.
Iste je dobré, keď niektoré nemocnice dokážu zlepšovať svoje čiastkové hospodárske výsledky - výsledky z bežnej prevádzkovej činnosti, ale to je na celkové hodnotenie málo. Treba mať pri ňom zároveň na zreteli nemenej dôležité ďalšie ukazovatele - výšku príjmov od poisťovní, celkový hospodársky výsledok nemocníc, úroveň kvality zdravotnej starostlivosti poskytovanej pacientom a vývoj zadlženosti. A práve pri poslednom ukazovateli, ak sú čísla MZ SR presné, prišlo v roku 2013 oproti roku 2012 k rýchlejšiemu tempu nárastu záväzkov po lehote splatnosti, teda dlhu štátnych nemocníc.
Je dobré, že MZ SR zverejnilo pravdepodobne celkové príjmy lekárov a zdravotných sestier štátnych nemocníc, lebo to znižuje informačnú nerovnosť. Ešte lepšie by však bolo, keby sa v oveľa väčšej miere začala merať kvalita a efektívnosť poskytovanej zdravotnej starostlivosti a zverejňovali sa tieto výsledky. Bolo by to aj v záujme samotných lekárov a sestier, keďže by sa potom lepšie ukázalo, kto si svoj plat zaslúži.
Zavedenie systému s jedinou poisťovňou by v slovenských podmienkach
nebolo garanciou lepšie fungujúceho zdravotníctva, zlepšenia zdravotných
výsledkov a starostlivosti pre pacientov, skôr naopak. Dnešný stav
zdravotníctva je najmä odzrkadlením (ne)činnosti štátu, ktorý má v
súčasnosti najzásadnejší vplyv v tomto sektore, a to cez najväčšiu
poisťovňu, najväčšie nemocnice, regulátora a normotvorcu. Z historickej
skúsenosti vieme, že štát na Slovensku neriadi svoje firmy transparentne
a efektívne. Zavedením systému s jedinou poisťovňou by si ešte väčšmi
posilnil svoj monopol a konflikt záujmov so všetkými negatívami, ktoré
tieto javy sprevádzajú.
Zavedenie unitárneho systému by si navyše vyžiadal z verejných zdrojov
obrovský objem peňazí, a to práve v čase poľavenia vlády v konsolidačnom
úsilí, pri nadmernom deficite a atakovaní ďalších hraníc dlhovej brzdy,
čo by bolo takisto veľmi nezodpovedné a tiež ťažko presaditeľné.
Riešením nie je plošné zvyšovanie platov, ani zákonom stanovené
minimálne mzdové nároky, ktoré majú nivelizačný charakter a nakoniec by
pôsobili na mnohé zdravotné sestry demotivačne. Veľkým
problémom pre celú spoločnosť je, ak sa zvyšujú platy lekárov či
sestier plošne, bez ohľadu na finančné možnosti a kvalitu poskytovanej
zdravotnej starostlivosti, keďže potom výrazne hrozí, že sa takýto krok
prejaví v horšej efektívnosti a väčšej zadlženosti nemocníc, čo v
konečnom dôsledku pocítia negatívne nielen pacienti, ale postupne aj
všetci zdravotnícki pracovníci.