Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Župy často nemajú dostatočné kapacity udržiavať zdravotnícke
zariadenia na požadovanej kvalitatívnej úrovni, a preto je vstup súkromného kapitálu
do nich vítaným odbremenením samosprávy, ako aj kreaovaním potenciálu na ďalší
rozvoj nemocníc, čo by malo byť prínosom pre pacientov, ako aj miestnych
platcov daní a odvodov.
Je nevyhnutné koncipovať verejnú súťaž čo najotvorenejšie a čo
najtransparentnejšie, aby sa o nemocnice mohli uchádzať viacerí záujemcovia,
lebo len skutočná súťaž medzi nimi môže vygenerovať pre župu maximálny výnos.
Akútne lôžka sú nákladnejšie, ale to neznamená, že musia byť aj ziskovejšie. Ktovie, či to vôbec vedia konštatovať samotné nemocnice, keďže nedokážu ani presne povedať, koľko ich stojí konkrétny pacient. Na Slovensku máme voľnú cenotvorbu pri zazmluvňovaní lôžkových zariadení, takže si môžu s poisťovňami dohadovať aj rôzne ceny, a teda môžu byť rozdiely v cenách naprieč sektorom a samozrejme aj v rámci nemocníc pri rôznych odbornostiach, pričom v rámci jednej nemocnice dochádza často aj ku krížovým dotáciám.
Tento rok bolo v médiách ťažšie postrehnúť, že sa blíži prepoisťovacie obdobie. Súkromné zdravotné poisťovne sa pravdepodobne “vystrieľali” v predošlých rokoch, kedy museli aj rôznymi nákladnými marketingovými aktivitami reagovať na navrhovaný vládny projekt unitarizácie verejného zdravotného poistenia. Navyše pravdepodobne poistencom neponúkli nejaké výrazné novinky, ktoré by pohli trhom. Neisté prostredie pre investorov v zdravotníctve, dominantné postavenie štátnej VšZP, ako aj absencia presného definovania základného balíka nenahráva vstupu ďalších hráčov na trh zdravotného poistenia, čo je pre poistencov škoda.
Nová univerzitná nemocnica Bratislava. Na to, aký to má byť veľký a významný projekt, má verejnosť, či už ide o laickú alebo odbornú, trestuhodne málo informácií. Ministerstvo zdravotníctva napríklad doteraz nezverejnilo štúdiu, ktorá by ukazovala výhodnosť takéhoto typu PPP-projektu pri výstavbe a prevádzkovaní novej nemocnice. Chýba tiež jedna z najdôležitejších informácií - z akých zdrojov si bude súkromný investor splácať svoju nemalú investíciu a následné prevádzkové náklady počas 30 rokov trvajúceho verejno-súkromného partnerstva. A hoci podľa slov úradníkov ministerstva má byť projekt "bez finančných garancií či iného druhu finančnej štátnej pomoci" a "mimo súvahy štátu", nemožno bagatelizovať riziko vzniku a nárastu skrytého verejného dlhu, ktorý nakoniec zaplatia platcovia odvodov a daní.
Iba 54% (14) štátnych nemocníc zareagovalo na otázky Transparency
International Slovensko (TIS) v rámci mystery shoppingu, zatiaľ čo
súkromné nemocnice odpovedali až v 77% (10) prípadoch. Na druhej
strane, zatiaľ čo priemerná odpoveď štátnych nemocníc bola 3,5 dňa, tak
súkromné nemocnice odpovedali v priemere až 5 dní.
Ak nezohľadníme
rýchlosť odpovede, tak obsahovo najlepšie zodpovedala otázky štátna NsP
Veľký Krtíš. Pri zohľadnení rýchlosti odpovede sa ale na prvé miesto
dostala súkromná NsP Rožňava. Na poslednom mieste sa umiestnilo 23
nemocníc, ktoré vôbec neodpovedali na dané otázky.