Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
MZ SR by malo zverejniť, na základe akého kľúča rozdelilo dotáciu a na aké investície nemocníc vyčlenila koľko peňazí, aby si verejnosť mohla urobiť názor, či je uskutočnené alokovanie financií účelné, a či berie do ohľadu aj také aspekty, ako je zdravé hospodárenie nemocnice, zlepšovanie kvality a dostupnosti zdravotnej starostlivosti poskytovanej pacientom a pod. Alebo či ide len o politické rozhodnutie od stola bez adekvátnych podkladov a analýz.
Pre všeobecné nemocnice platí fakt, že sú napriek označeniu "všeobecné" v
skutočnosti značne heterogénne, často sa špecializujú na liečenie úplne
odlišných ochorení, a preto v nich môžu dominovať určité vekové skupiny
pacientov či vážne diagnózy, pri ktorých je už dopredu jasné, že majú
vyššie riziko úmrtnosti. Je napríklad logické, že ak má nemocnica
prevažne oddelenia typu paliatívnej medicíny, geriatrie, starostlivosti o
dlhodobo chorých či anesteziológie a intenzívnej medicíny, bude aj
miera celkovej úmrtnosti v týchto zariadeniach vyššia, čo však nemusí
znamenať, že poskytujú menej kvalitnú zdravotnú starostlivosť ako
ostatné všeobecné nemocnice.
Skupina štátnych univerzitných a
fakultných nemocníc je homogénnejšia, nakoľko je v týchto nemocniciach
podobný mix oddelení, a teda aj pacientov. Preto sú nemocnice v tejto
kategórii navzájom lepšie porovnateľné. Nič to však nemení na
skutočnosti, že ukazovatele úmrtnosti nezohľadňujú rozdiely v tom, akí
pacienti do nemocníc prichádzajú, teda napr. zdravotný stav a diagnózy, a
preto bez tzv. rizikového váženia, teda zohľadnenia stavu pacienta pri
vstupe, nie sú vždy priamo porovnateľné medzi rôznymi zariadeniami.
29. 5. 2015, denník SME
SME: Do volieb bude buď ústavný zákon o zákaze zisku zdravotných poisťovní, alebo jedna zdravotná poisťovňa?
Viliam Čislák: „Presne. Jedno alebo druhé.“
15. 6. 2015, Aktuálne.sk
Robert Fico o ústavnom zákone o zákaze zisku zdravotných poisťovní: " ... nemôžeme obchádzať poslanie ústavného súdu tým, že by sme prijímali ústavné zákony. Keď raz ústavný súd niečo povie, že je protiústavné, tak by sme úplne potierali zmysel ústavného súdu, keby sme prijímali nejaké zákony."
Aktuálne.sk: Otvoríte ešte otázku jednej zdravotnej poisťovne?
Robert Fico: " ... Toto považujem za veľkú výzvu pre novú vládu."
INEKO: Tak teda, ktorý výrok platí?
Ak chcú premiér Fico a minister Čislák urobiť niečo v prospech pacientov, tak nech namiesto planých rečí o zákaze zisku a jednej zdravotnej poisťovni presadia postupné rozširovanie povinných čakacích zoznamov o ďalšie výkony a diagnózy, na ktoré dnes ľudia čakajú, čím by docielili, že značná časť zo zisku poisťovní, a v prípade dlhých čakačiek niekedy aj zisk celý, by sa musel použiť na riešenie situácie čakajúcich pacientov.
Systémovým a najúčinnejším prvkom je nahlasovať korupciu na políciu,
ktorá má zákonné páky na to, aby kauzu dotiahla do nejakého záveru.
Nemocnice sú často v konflikte záujmov a neviem si moc predstaviť, pre
koho by bolo vhodné sa obracať na protikorupčnú linku nemocnice na úkor
kontaktovania polície. Nemocnica musí tak či tak podnet posunúť na
preskúmanie polícii, takže ísť na to takouto obkľukou je zbytočné. Avšak
zriadenie protikorupčného mailu pravdepodobne nič nestojí, alebo len
zanedbateľné prostriedky, tak ma to netrápi a možno tam niekto raz za 5
rokov s nejakým oprávneným podnetom zablúdi. A v takom prípade je to
potom prínosom. Ale prezentovať to ako účinný nástroj v boji proti
korupcii je prisilná káva.