Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Nie je správne, že sa platy zdravotníkom zvyšujú plošne. Zdravotnícki pracovníci v nemocniciach by mali byť odmeňovaní podľa výkonu. Výška ich platov by mala byť selektívna, závislá od merania kvality práce.
Hoci štát stále neurobil poriadok v tom, na čo všetko má pacient nárok z verejného zdravotného poistenia, a preto poisťovne nemôžu medzi sebou tvrdo súťažiť pri nadštandarde, keďže formálne je v slovenskom zdravotníctve takmer všetko “zadarmo”, aj napriek tomu existujú medzi poisťovňami rozdiely. Kritériami pre výber poisťovne môžu byť napríklad dĺžka čakania na plánované operácie, rozsah hradených úkonov a zazmluvnených poskytovateľov, rôzne bonusové programy či úroveň orientácie na klienta a komfort pri komunikácii s poisťovňou.
Znižovanie počtu akútnych lôžok v nemocniciach, ako aj kratší priemerný ošetrovací čas sú pozitívnymi javmi, ktoré kopírujú svetové trendy. Navyše v oboch ukazovateľoch sme v medzinárodných porovnaniach nad priemerom, takže tu existuje priestor na racionalizáciu. Ak ušetríme racionalizáciou zdroje, tie môžu byť použité na skvalitňovanie liečby pacientov, resp. môže byť odliečený väčší počet ľudí. Na Slovensku ležíme často zbytočne dlho v nemocniciach, ktoré sú vysoko infekčným prostredím. Trendom je realizovať čo najviac výkonov v jednodňovej zdravotnej starostlivosti a rekonvalescenciu, ak je to možné, čo najviac v domácom prostredí.
Podľa nás by bolo vhodnejšie nájsť skutočne sociálne ohrozené vrstvy obyvateľstva, ktoré môžu byť aj v produktívnom veku, a teda sa pod ochranný limit doplatkov za lieky nedostanú. Lepšie by bolo preto nastaviť uplatniteľnosť tohto inštitútu, teda ochranného stropu na doplatky za lieky na výšku príjmu domácnosti a ako benchmark by mohlo poslúžiť životné minimum alebo jeho násobok.
Je dobré, že existuje na Slovensku možnosť výberu poisťovne. Ak by sa v
SR presadil monopol jednej štátnej poisťovne, štátnych poskytovateľov a
politikmi ovplyvňovaných štátnych kontrolných orgánov, takýto model by
už vôbec nebol tlačený konkurenčným prostredím a v oveľa menšej miere by
bol motivovaný hospodáriť efektívne.
Každý človek má svoje vlastné preferencie, a preto by si mal vyberať
takú poisťovňu, ktorá sa s nimi čo najviac zhoduje, aby maximalizoval
svoj úžitok. Hoci štát stále neurobil poriadok v tom, na čo všetko má
pacient nárok z verejného zdravotného poistenia, a preto poisťovne
nemôžu medzi sebou tvrdo súťažiť pri nadštandarde, keďže formálne je v
slovenskom zdravotníctve takmer všetko “zadarmo”, aj napriek tomu
existujú medzi poisťovňami rozdiely. Kritériami pre výber poisťovne môžu
byť napríklad dĺžka čakania na plánované operácie, rozsah hradených
úkonov a zazmluvnených poskytovateľov, rôzne bonusové programy či úroveň
orientácie na klienta a komfort pri komunikácii s poisťovňou.