Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Obstarať novú univerzitnú nemocnicu v Bratislave formou PPP nemusí byť najvýhodnejšie. V kľúčovom teste hodnoty za peniaze má štúdia uskutočniteľnosti vážne nedostatky, ktoré skreslili výsledok v prospech PPP. Ministerstvo, ktoré sa na tento výsledok odvoláva, by malo čo najskôr zabezpečiť opravený prepočet. Je tiež potrebné riadne vysvetliť dôvody nevyužitia lokality Rázsochy, vykonať analýzu porovnávajúcu prínosy i riziká umiestnenia veľkej nemocnice do oboch možných lokalít a na jej základe vybrať vhodnejšiu. To sú hlavné závery analýzy, ktorú zverejnil inštitút INEKO.
Komentár INEKO: Prezident A. Kiska trafil klinec po hlavičke, keď označil zákon
zakazujúci niektoré poplatky u lekárov za "nejednoznačný, zle pripravený
a že mu nepredchádzala žiadna analýza vyberania úhrad od pacientov",
pričom rovnako ako my "poukázal na riziko, že takýto zákon narobí viac
škody ako osohu" a prinesie nové nejasné poplatky. Prezident uviedol aj
príklady podľa neho absurdných poplatkov.
Pri jednom z nich však s
nim nesúhlasíme. Ide o poplatok, resp. "zmluvnú pokutu", ak sa pacient
nedostaví na plánované, čiže objednané vyšetrenie a predtým sa
neospravedlnil. Myslíme si, že takýto poplatok je opodstatnený a etický,
pričom bez neho by naopak mohlo prichádzať k neefektívnemu využívaniu
zdrojov - či už ľudských alebo prístrojových kapacít. A nám by malo ísť o
to, aby vzácny čas lekárov, drahé prístroje a špeciálne sály boli
využívané bez prestojov. Potom budú aj pacienti čakať kratšie.
Počet postelí závisí od viacerých faktorov. Jedným z nich je
bezpochybne aj zdravotný stav obyvateľstva, ktorý je na Slovensku
horší ako vo vyspelej Európe. Vysoký počet postelí môže súvisieť aj so zdedenou minulosťou a
nemodernými procesmi v zdravotníctve, ktoré podnecujú vznik rôznych
neefektívností – a jednou z nich je aj nadbytočný počet akútnych
nemocničných lôžok v niektorých oblastiach a odbornostiach.
Je veľmi pravdepodobné, že bude efektívnejšie, ak bude
mať Slovensko menej, ale zato kvalitnejších všeobecných nemocníc a
viaceré nemocnice bude nutné reprofilovať napríklad na zariadenia pre
dlhodobú starostlivosť s tzv. sociálnymi lôžkami, kde Slovensko naopak
zaostáva. Ak ušetríme racionalizáciou zdroje, tie môžu byť použité na
skvalitňovanie liečby pacientov, resp. môže byť odliečený väčší počet
ľudí. Na Slovensku ležíme navyše často zbytočne dlho v nemocniciach,
ktoré sú vysoko infekčným prostredím. Trendom je realizovať čo najviac
výkonov v jednodňovej zdravotnej starostlivosti a rekonvalescenciu, ak
je to možné, čo najviac v domácom prostredí.
Myslím si, že pôsobenie tejto vlády v oblasti zdravotnej politiky je
bohužiaľ charakteristické absenciou potrebných systémových zmien, ktoré
by mali následne buď priamy alebo nepriamy efekt na znižovanie korupcie v
zdravotníctve.
Ocenil by som snahu ministerstva zvyšovať
transparentnosť pri reportovaní peňažných či nepeňažných plnení od
farmafiriem lekárom, hoci návrh zákona ešte neprešiel ostrou “skúškou” v
parlamente.
V prípade, ak majú kontrolné autority seriózne podozrenie z nejakého ohrozenia verejného zdravia, sú povinné na to upozorniť verejnosť, aby sa predišlo možnému ohrozeniu, ale zároveň by mali výrazne komunikovať, že ide zatiaľ len o podozrenie, pričom k prípadnému pochybeniu nemuselo prísť pri výrobe, ale napríklad externými faktormi – pri transporte alebo skladovaní, a to nielen v obchodnej sieti, ale aj v domácnosti. Orgány musia informovať, že ich hypotézy či podozrenia sa musia najprv odbornými testmi buď potvrdiť alebo vyvrátiť, a preto nemusia občania produkt vyhadzovať, ale zatiaľ nekonzumovať a počkať si na (ne)potvrdenie tohto podozrenia.