Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Postup pána Dolinského – vzdanie sa konateľstva a ponechanie si pozície spoločníka vo firme – je síce v súlade so zákonom, avšak namieste sú otázky, z akého dôvodu je vo firme cyperská spoločnosť, ako aj fakt, že funkciu konateľa prevzala Dolinského priama podriadená – vedúca pracovníčka jeho sekretariátu ako riaditeľa NOÚ. To samozrejme vyvoláva rôzne pochybnosti, ktoré by mal pán riaditeľ vysvetliť. Je otázne, či riaditeľ NOÚ nevplýva cez svoju podriadenú a zároveň konateľku manažérsky na firmu ONCO – Consult, čo by bolo proti duchu zákona.
Systémovým a najúčinnejším prvkom je nahlasovať korupciu na políciu, ktorá má zákonné páky na to, aby kauzu dotiahla do nejakého záveru. Nemocnice sú často v konflikte záujmov a pre málokoho by bolo vhodné sa obracať na protikorupčnú linku nemocnice na úkor kontaktovania polície. Prezentovať protikorupčné linky ako účinný nástroj v boji proti korupcii je prisilná káva.
Po finančnom zdraví samospráv a výsledkoch základných a stredných škôl začal inštitút INEKO hodnotiť už aj nemocnice. Štát hodnotenie kvality a efektívnosti verejných služieb zanedbáva, pritom ide o jednu z najvýznamnejších reforiem, ktorá môže za relatívne málo peňazí výrazne zlepšiť kvalitu života na Slovensku. Bolo by prínosom, keby si štát zvolil meranie výsledkov ako prioritu a zameral sa na zhromažďovanie kľúčových údajov, aby boli metodiky hodnotenia čo najdokonalejšie, a aby mali čo najširší záber. Dúfajme, že k tomu prispeje aj verejná diskusia, ktorá sa týmto hodnotením vyvolá.
Záujmom SMER-u bude čo najrýchlejšie schválenie zákona o minimálnych mzdových nárokoch zdravotníckych pracovníkov, keďže nátlaková akcia sestier je zatiaľ rozpačitá, avšak zároveň ju treba brať do úvahy, najmä ak by s približujúcimi sa voľbami náhodou ešte nabrala na sile. Navrhovaný zákon s minimálnymi mzdami pre zdravotníkov je zlý a prípadné ústupky sestrám by ho ešte zhoršili.
Pre Slovensko by bolo prínosom, keby chceli vstúpiť na náš zdravotnícky
trh aj ďalšie súkromné subjekty, nakoľko veríme, že konkurenciou, a teda
fungujúcou súťažou sa dá docieliť kvalitnejšie a efektívnejšie
zdravotníctvo.
Ak na trhu existuje súťaž a kvalitná regulácia prostredia, vrátane
merania a zverejňovania kvality a efektívnosti poskytovaných služieb,
nemusí ani vertikálna integrácia (vlastníctvo poisťovne, lekární a
nemocníc jedným súkromným subjektom) predstavovať príliš veľké riziko
pre spoločnosť. Naopak, môže prinášať na trh rôzne inovácie, ktoré
umožňuje táto integrácia. Ak však tomu tak nie je, môže predstavovať aj
vertikálna integrácia zvýšené riziko zneužívania dominantného
postavenia.