Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
To, že klesá počet nemocničných lôžok, je správny trend, nakoľko v
medzinárodnom porovnaní má Slovensko nadpriemerný počet akútnych lôžok.
Zároveň platí, že pri klesajúcom počte lôžok sa nezvyšuje ich
využiteľnosť (tzv. obložnosť), čo nehovorí v prospech efektívnosti
využívania zdrojov a zároveň to naznačuje, že tu je aj ďalší priestor na
redukciu lôžok.
Pri porovnaní s okolitými porovnateľnými krajinami (V4) sa dá povedať,
že v slovenských nemocniciach je počet lekárov výrazne nadpriemerný, na
rozdiel od podpriemerného počtu zdravotných sestier. Jedným z
najhlavnejších dôvodov úbytku zdravotných sestier v SR je určite aj
platová otázka. Ďalšími z dôvodov môžu byť aj nevhodné pracovné
podmienky, zlá atmosféra na pracovisku, vrátane vzťahu lekár - sestra,
vysoká pracovná záťaž až preťaženosť a neporiadok a plytvanie v celom systéme slovenského
verejného zdravotníctva, ktorý je nastavený tak, že nemotivuje a
neodmeňuje poctivých, kvalitných a efektívnych.
Pokutu VšZP de facto zaplatia platcovia dani o odvodov. Z hladiska vyvodenia zodpovednosti a vyvarovania sa vzniku moralneho hazardu do buducnosti by bolo spravne nejakym sposobom sankcionovat aj veducich pracovnikov, ktori boli za pochybne zmluvy zodpovedni. Podla miery zavinenia by mali dostat aj zlte alebo cervene karty na obsadzovanie inych pozicii vo verejnom sektore a nemali by sme na ich preslapy zabudnut.
Je celkom určite za hranicou solidarity a slušnosti, aby sa poctiví platcovia odvodov a daní podieľali na financovaní neakútnej, odkladnej zdravotnej starostlivosti pre neplatičov odvodov. Už teraz sa podieľajú na uhrádzaní nákladov neplatičov za akútnu zdravotnú starostlivosť, ktorá predstavuje výraznú väčšinu celkovej zdravotnej starostlivosti. Ak by neplatiči odvodov dostávali "zadarmo" aj neakútnu zdravotnú starostlivosť, išlo by o falošnú solidaritu, pokrivenie motivácií a vytvorenie podmienok pre tzv. morálny hazard.
Príliš veľa návštev Slovákov u lekára generuje obrovský objem
predpísaných liekov a ich konzumáciu a často zbytočné a duplicitné
výkony na rôznych stupňoch poskytovania zdravotnej starostlivosti. To sa
potom preklápa do vysokých nákladov na lieky a ostatnú zdravotnú
starostlivosť, čo má vplyv aj na deficit verejných financií.
Určite je jedným z riešení presadiť sociálne únosnú
(s hornými ochrannými stropmi pre odkázaných) finančnú spoluúčasť
pacientov na svojej liečbe. Alebo vytvoriť poistné produkty, ktoré by
tieto platby kryli v rámci pripoistenia.
V niektorých regiónoch a najmä v chudobnejších a odľahlejších častiach je problém s všeobecnými ambulantnými lekármi. Buď ich je tam málo, alebo sú už v dôchodkovom veku. Je to spôsobené relatívne menšou atraktivitou všeobecného lekárstva v našich podmienkach. Pre všeobecných lekárov sú málo atraktívne také oblasti, kde žije málo obyvateľov, nakoľko sú platení najmä podľa počtu poistencov v kartotéke (tzv. kapitačná platba), preto ak je to vo verejnom záujme, treba obsadenie tejto pozície v takýchto regiónoch finančne motivovať. V takom prípade by mala nastať spolupráca medzi poisťovňami, samosprávou a ministerstvom.