Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Oveľa dôležitejšie ako oddlženie nemocníc ešte tento rok je vytvoriť také podmienky a pravidlá, aby už k ďalšiemu oddlžovaniu zo strany štátu nemuselo prísť. Takéto opatrenia ale ministerstvo zdravotníctva pravdepodobne ešte nemá pripravené, takže nepredpokladám, že sa oddlženie, aj z dôvodu nevyčlenenia prostriedkov v štátnom rozpočte, uskutoční do konca tohto roka.
Priame platby domácností v slovenskom zdravotníctve sú v rámci štatistík OECD nedokonalou metodikou zberu dát slovenskými autoritami nadhodnotené. Realita je nižšia. Náš expertný odhad je, že vykazované údaje ŠÚ SR o celkových výdavkoch domácností na starostlivosť o zdravie môžu byť oproti realite nadhodnotené približne o tretinu. Po tejto úprave sa dá konštatovať, že priame platby Slovákov na zdravie sú teda výrazne nižšie nielen oproti Maďarsku ale i Poľsku a iba mierne prevyšujú realitu v Česku. V skutočnosti sme teda pod priemerom OECD. Treba tiež povedať, že Slováci míňajú najviac z týchto priamych platieb v lekárňach, prevažne za voľnopredajný sortiment.
Určite by bolo lepšie, keby boli výberové konania uskutočnené ešte pred nástupom nových funkcionárov. Takto sa nedá vylúčiť, že výberové konania budú len formálnou záležitosťou. Súčasní noví manažéri si už stihli urobiť obraz o fungovaní daných inštitúcií, a preto budú mať oproti iným výhodu pri predkladaní požadovaných koncepcií rozvoja relevantných oblastí, ktoré sú jednou z požiadaviek výberového konania. Takto zvolený postup tiež podľa mňa odrádza potenciálnych vážnych uchádzačov o tendrované miesta, keďže tí si to vyhodnotia tak, že nemá význam sa niekde uchádzať, kde už minister dosadil svojich ľudí, ľudí, ktorým dôveruje a za ktorých berie osobnú zodpovednosť, čo je podľa nás mimochodom legitímne, a preto je veľká pravdepodobnosť, že títo budú vo funkciách potvrdení.
Určite treba urobiť poriadok v kompetenciách zdravotníckych
pracovníkov a v požadovanom vzdelaní pre jednotlivé posty. Napríklad
sestry s vysokoškolským vzdelaním vykonávajú často administratívne
činnosti, ktoré by dokázal realizovať nižší zdravotnícky personál s
nižším vzdelaním a nižšími platmi. Takisto treba urobiť poriadok v
odmeňovaní. Nie je totižto správne, ak niekto dostáva plat aj za to, čo
urobí zaňho niekto iný, ktorý za to odmenu nemá.
Relatívne rýchle starnutie obyvateľstva, a tým ešte väčšie roztváranie
nožníc medzi príjmami a výdavkami zdravotníctva si bude vyžadovať
prijímanie opatrení na zabezpečenie finančnej udržateľnosti systému
verejného zdravotníctva, v prvej etape aspoň na dosiahnutie určitej
stabilizácie. Podľa našich analýz na to nebude stačiť len zvýšiť
efektívnosť využívania disponibilných zdrojov v zdravotníctve. Zavedenie
regulovanej spoluúčasti pacientov na hradení výdavkov za ambulantnú i
nemocničnú starostlivosť má podľa nás najlepšie predpoklady zaistiť
dlhodobú udržateľnosť slovenského zdravotného systému.
Okrem dodatočných zdrojov pre zdravotníctvo má spoluúčasť potenciál
eliminovať zbytočné výkony, obmedziť nadbytočnú preskripciu liečiv a
tiež zvýšiť ochotu ľudí obmedziť rizikové faktory životného štýlu,
nakoľko k hrozbe zdravotných ťažkostí by pribudla aj hrozba finančnej
záťaže. A na toto riziko by sa dalo potom aj pripoistiť.
Podľa nás by bolo prínosné, keby mohli zdravotné poisťovne súťažiť aj
výškou sadzby poistného, aby sa súťaž, ktorá je teraz obmedzená a
prebieha len na strane nákupu zdravotnej starostlivosti, rozšírila aj na
stranu výberu poistného. Z intenzívnejšej súťaže na trhu by profitoval
poistenec – adresnejšími a kvalitnejšími službami poisťovní pri dobrých
cenách.