Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Vznik ÚRPO bol logickou a legitímnou reakciou ministerstva aj na negatívnu skúsenosť pri nakupovaní tovarov a služieb zo strany manažmentov štátnych nemocníc, ktoré boli často motivované iným ako verejným záujmom. Prichádzalo k eklatantnému predražovaniu nákupov, čo prehlbovalo hospodársku agóniu štátnych nemocníc. Nový odbor na ministerstve môže tiež efektívnejšie riadiť celú sieť štátnych poskytovateľov a centrálnymi nákupmi využívať svoju vyjednávaciu silu a úspory z rozsahu.
Nie je isté, či obmedzenie reexportu zlepší dostupnosť liekov na Slovensku v takej miere, ako sa očakáva. Chýbajú totiž analýzy, či práve reexport je tým najkľúčovejším faktorom nedostupnosti liekov. „Určite je jeden z top, ale sú tu aj iné, ako napríklad problémy na výrobných linkách, problémy s logistikou, alebo aj taktické jednanie farmafiriem.
Vo svete existujú rôzne systémy zberu krvi - dobrovoľné darcovstvo,
platené odbery, ako aj kombinácia oboch systémov. Niektoré odborné
štúdie hovoria, že optimálnym riešením je paralelná existencia systému
tradičného bezplatného odberu plazmy či krvi a platených odberov. Tým sa
môže docieliť zvýšenie základne darcov a väčšieho objemu vyzbieranej
plazmy.
Ak nám darcovia krvi odchádzajú do zahraničia, kde za to dostanú peniaze
alebo iné výhody a zároveň platí, že na Slovensku chýba krv či plazma,
treba ju buď kúpiť zo zahraničia alebo motivovať, hoci aj finančne,
domácich darcov.
Pri určitých tovaroch môže priniesť centrálne obstarávanie úspory, najmä z rozsahu. Nadobudli sme dojem, že centrálny nákup CT-čiek je kvalitne pripravený a je dobrý predpoklad,
že aj v realite prínosy centrálneho nákupu predčia jeho možné riziká,
preto tento krok ministerstva podporujeme. Ak sa to podarí, tak takýto
postup môže obmedziť výrazne nehospodárne nákupy prístrojov, čoho sme boli svedkami v minulosti a dať do
budúcnosti návod pre jednotlivých obstarávateľov ako postupovať pri
ďalších nákupoch.
Systémovým problémom centrálnych nákupov je, či sa podarí dosiahnuť dlhodobá
udržateľnosť rovnako kvalitne nastavených procesov, keďže nikde nie je
garantované, že na ministerstve budú vždy len odborne fundovaní a čestní
ľudia s poctivými záujmami, ktoré budú čo najbližšie tomu verejnému.
Preto bude nevyhnutné, aby verejnosť mala k dispozícii dostatok
informácií a možností dohliadať na to, aby sa centralizáciou nákupov
náhodou necentralizovala aj korupcia a nevytvárali sa ľahšie kartelové dohody smerujúce k rozdeleniu trhu medzi uchádzačmi.
Z reexportu rezultujúca nedostupnosť niektorých liekov na Slovensku je odvrátenou stránkou prísneho referencovania a nízkych cien liekov u nás. Treba však tiež povedať, že z celoeurópskeho pohľadu má reexport liekov pozitívny vplyv na znižovanie cien liekov a zvyšovanie ich dostupnosti pre väčší počet ľudí v Európe. Argumentom slovenskej pozície pred orgánmi EÚ môže byť skutočnosť, že pri liekoch ide o trh s regulovanými cenami, a preto je regulácia pravidiel fungovania tohto trhu s určitými obmedzeniami subjektov legitímna. Opatrenia však nesmú byť neproporcionálne a bezdôvodne zvýhodňovať, resp. diskriminovať niektoré subjekty na spoločnom trhu.