Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Ak orgány v procese kategorizácie nedostatočne odôvodňujú svoje
rozhodnutia, ak sú farmakoekonomické analýzy tendenčné a sú slabo
oponované a verejnosť nie je dostatočne informovaná, nedokáže ani
efektívne odkontrolovať, či náhodou neboli rozhodnutia v rámci liekovej
politiky nekalo ovplyvnené nejakými obchodnými záujmami aktérov a
nedokáže si vytvoriť ani relevantný názor, či treba alebo netreba tlačiť
na vyvodenie osobnej zodpovednosti.
Systémovým riešením
obmedzujúcim riziko konfliktu záujmov by bolo, tak ako je to vo
viacerých vyspelých štátoch, že o stanovovaní výšky úhrad
za lieky by rozhodovala nestranná profesionálna agentúra, ktorej
členovia sú za to platení, a nie politici na základe rád neplatených a
často zaujatých zdravotníkov - insiderov.
Pravda je, že ani dnes nie je slovenské zdravotníctvo bezplatné, ale
často sú rôzne platby neodôvodnené, nedeklarované, polooficiálne alebo
až korupčného charakteru. Preto je nutné urobiť v nich poriadok, aby
pacienti vedeli, na čom sú, lekári tieto príjmy zdaňovali a nemali z
nich profit len vybrané skupiny, ale celý systém.
Pravdepodobne vznikne klasický odpor voči poplatkom, avšak časť
verejnosti bude chcieť radšej platiť v zdravotníctve na základe jasných
pravidiel a oficiálne na úkor netransparentných a neoficiálnych platieb,
a preto sa možno aj s ich podporou niektoré poplatky presadia.
Poplatky v zdravotníctve majú okrem iných funkcií aj relatívne nezanedbateľný regulačný charakter, ktorý by mohol odstrihnúť tie najvypuklejšie zbytočné návštevy u lekára, resp. obchádzanie štandardnej návštevy lekára cez deň návštevou urgentných príjmov a pohotovostí v noci, kedy sa nemusí dlho čakať. Aby poplatky neodradili pacientov s nižšími príjmami a aby si mohli návštevu lekára pri zdravotných problémoch dovoliť, treba pri zavádzaní poplatkov myslieť na stanovenie ochranného stropu pre sociálne odkázaných.
Medzi diskutovanými poplatkami je zavedenie regulačných paušálnych poplatkov, ktoré sú podobné
tým, aké boli zavedené za ministra Zajaca. Takisto je dôležité vytvoriť
pozitívny zoznam, kde bude explicitne uvedené, ktoré poplatky budú môcť
byť vyberané od pacientov. Čo nebude na zozname, nebude sa môcť vyberať.
Zvýši to istotu pacientov, poriadok v systéme a predvídateľnosť
vyberania poplatkov. Okrem príjmu z poplatkov pre prevádzku
poskytovateľov zvyšujú viaceré z nich efektívnosť, pričom obmedzujú
zbytočný (umelo generovaný) dopyt po zdravotníckych službách, vrátane
ich zneužívania a duplicity.
Pri zavádzaní poplatkov však treba myslieť aj na stanovenie ochranného stropu pre sociálne odkázaných.
Tak ako neexistovala pri zvolení lokality Patrónka poriadna analýza, prečo bolo vybraté práve toto miesto, ktoré malo svoje limity, nemáme vedomosť ani o tom, že by teraz existovala verejne dostupná analýza, ktorá by preukázala, prečo sú zrazu preferované iné lokality a prečo práve tieto. Do veľkej miery bude výber lokality závisieť aj od veľkosti novej nemocnice, čo je pravdepodobne nateraz po zmrazení projektu PPP nemocnice neistá veličina.