Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Podla OECD rastli na Slovensku v rokoch 2000 az 2009 vydavky na zdravotnictvo najrychlejsie v ramci celej OECD – v priemere realne o 10,9% rocne. Ide o obrovsky narast zdrojov, ktory pravdepodobne ludia necitia v adekvatnom zvyseni kvality poskytovanej starostlivosti. Navyse je tento narast v rozpore s aktualnymi poziadavkami zdravotnikov na plosne zvysovanie platov.
Riešením pre zastavenie rýchleho rastu doplatkov za lieky je zavedenie skutočnej generickej preskripcie. Aby už lekári nemali možnosť, okrem presne stanovených výnimiek, predpisovať konkrétny liek, ale len účinnú látku. Ďalšou možnosťou je zohľadniť podiel predpisovaných generík vo výške odmeny, ktorú lekári dostávajú od zdravotných poisťovní.
Z pohľadu fungovania zdravotníctva sú myšlienky na vytvorenie systému jednej poisťovne zlé, pretože zavedením unitárneho modelu vkladajú zdravotníctvo do rúk štátneho monopolu, pričom zo skúseností vieme, že štát na Slovensku neriadi svoje firmy transparentne a efektívne.
Väčšina nemocníc (cca 70%) zverejňuje na svojich stránkach zmluvy, faktúry a objednávky. Z tých nemocníc, ktoré túto povinnosť nespĺňajú, tvoria väčšinu nemocnice s právnou formou neziskovej organizácie. Mnohé nemocnice síce povinnosť zverejňovať informácie formálne plnia, ale nájsť v nich konkrétnu zmluvu, objednávku, faktúru alebo dodávateľa sa kvôli "nepriateľskosti" k užívateľovi dá často len veľmi ťažko.
Bezradnosť štátu riešiť dnešné problémy zdravotníctva, ako aj negatívne skúsenosti Slovenska pri výkone štátnej správy (najmä nízka transparentnosť a vysoká korupcia), znižujú pravdepodobnosť efektívneho fungovania systému jedného platcu v porovnaní napríklad so Škandináviou. INEKO preto neodporúča zrušiť pluralitu v zdravotnom poistení, ale naopak, odporúčame prijať opatrenia na posilnenie súťaže medzi zdravotnými poisťovňami.