Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Predpokladaný ročný nárast dlhu vo výške okolo 100 mil. EUR (za rok 2013) predstavuje podľa oficiálnych údajov MZ SR rýchlejšie tempo zadlžovania ako bolo v priemere za obdobie 2006-2012. Pravidelné oddlžovania vytvárajú u poskytovateľov chybné motivácie, tzv. morálny hazard. Ani v budúcnosti nebudú potom motivovaní hospodáriť bez dlhu a efektívne a radšej sa budú spoliehať na pomoc štátu.
Nadpriemerný počet hospitalizácií na Slovensku môže znamenať, že relatívne málo využívame iné, často lacnejšie a efektívnejšie, nástroje na zlepšovanie zdravotného stavu obyvateľstva - napr.: osveta, prevencia, liečenie všeobecnými lekármi bez hospitalizácie, jednodňová ambulantná starostlivosť a pod.
Optimalizovať sieť ambulantných špecialistov bez merania kvality a efektívnosti nimi poskytovanej liečby a služieb je vždy problematické a do značnej miery je potom na arbitrárnom posúdení zodpovedných, čo nesie v sebe z celospoločenského hľadiska väčšie riziko prijatia neoptimálneho riešenia. Preto odporúčame opierať rozhodnutia VšZP ohľadne rozsahu zazmluvňovania ambulancií na meraní výsledkov špecialistov, do ktorého treba zahŕňať rôzne (nielen vládou definované) indikátory kvality a efektívnosti, vrátane zohľadňovania potrebnosti, teda chorobnosti v danom regióne.
Motivácie lekárov vypisovať neoprávnené PN-ky môžu byť rôznorodé.
Dozaista patrí medzi ne i vôľa lekára nepohnevať si pacienta, resp. mu
vyhovieť, keď je jeho známym, alebo keď možno od neho očakávať nejakú
protihodnotu v inej oblasti. Niektorí lekári si možno ani neuvedomujú,
že neoprávneným vystavením PN-ky porušujú nejako závažne pravidlá, čo
možno umocňuje aj slabá sankcionovanosť takéhoto konania.
V mnohých prípadoch sa ukazuje, že župy nemajú dostatočné odborné kapacity efektívne riadiť systémovo komplikované a finančne náročné zdravotnícke zariadenia. Aj preto je vhodné umožňovať vstup súkromným investorom do nemocníc či polikliník, ideálne cez otvorenú transparentnú privatizačnú súťaž. Ak má župa ambíciu, aby sa obyvateľom regiónu nezhoršila pri určitých typoch zdravotnej starostlivosti dostupnosť a kvalita, musí vedieť definovať verejný záujem v týchto oblastiach, napĺňanie ktorého si potom môže zmluvne dohodnúť so súkromným investorom.