Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Riešením nie je plošné zvyšovanie platov, ani zákonom stanovené
minimálne mzdové nároky, ktoré majú nivelizačný charakter a nakoniec by
pôsobili na mnohé zdravotné sestry demotivačne. Veľkým
problémom pre celú spoločnosť je, ak sa zvyšujú platy lekárov či
sestier plošne, bez ohľadu na finančné možnosti a kvalitu poskytovanej
zdravotnej starostlivosti, keďže potom výrazne hrozí, že sa takýto krok
prejaví v horšej efektívnosti a väčšej zadlženosti nemocníc, čo v
konečnom dôsledku pocítia negatívne nielen pacienti, ale postupne aj
všetci zdravotnícki pracovníci.
"Vzhľadom na finančnú stránku projektu zavedenia unitárneho systému verejného zdravotného poistenia, MZ SR pred tým, ako bude zo strany MF SR verifikovaná pripravenosť Slovenskej republiky na jeho dostatočné finančné krytie, neuskutočňuje ďalšie kroky, ktoré by v súčasnosti mohli znamenať predčasné a teda neefektívne nakladanie s verejnými zdrojmi."
Andrej Kiska, kandidát na prezidenta, "prerástol konkurenciu, keď ako jediný správne odpovedal na anketovú otázku ohľadne sesterských platov. Nenechal sa zviesť populizmom ako partia takzvaných pravicových kolegov, ktorí sa jednomyseľne hromovým „áno“ a kopou prázdnych fráz vyslovili za vyššie mzdy sestier priamo zo zákona".
Vítame takúto možnosť, keďže posilňuje rolu všeobecného lekára, ktorá je na Slovensku vnímaná ako relatívne slabá a málo atraktívna. Všeobecní lekári by mali pacienta viac liečiť, koordinovať či manažovať jeho liečbu a byť jeho hlavným “dispečerom” zdravia. Malo by to byť prínosné tak pre pacientov, ako aj pre verejné financie.
Pravdepodobne zvíťazili silné tlaky rôznych záujmových a politických skupín proti správnym racionalizačným snahám v lôžkovej starostlivosti, čo je škoda. V tomto svetle preto vyznieva optimalizácia v roku 2011 ako obdivuhodný a odvážny výkon. Priestor na ďalšiu optimalizáciu lôžkovej starostlivosti na Slovensku existuje, keďže v medzinárodnom porovnaní (OECD) máme v SR nadpriemerný počet nemocničných postelí a slovenský zdravotný systém má zároveň aj obrovský potenciál na zlepšenie svojej efektívnosti. Z údajov NCZI tiež vyplynulo, že percentom využiteľnosti nemocničných postelí Slovensko výrazne zaostáva za vyspelými krajinami.