Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
America’s government has started to link health-care payments with
patient feedback: Medicare recently
started to give bonuses to hospitals that score well.
...
Kým napr. v USA sa názory pacientov už prejavujú dokonca na odmeňovaní nemocníc, v SR keď INEKO
nedávno žiadalo VšZP o podrobné štruktúrované výstupy z dotazníka spokojnosti pacientov, ktorý musia realizovať všetky poisťovne zo zákona, dostali sme zamietavú odpoveď. Zaujímavé, že súkromné poisťovne Dôvera a Union s poskytnutím
podrobných údajov nad rámec zákona problém nemali.
Medzi poskytovateľmi je relatívne nízka súťaživosť, niektorí sú štátom a legislatívou zvýhodňovaní a poisťovne ich neodmeňujú na základe kvality a efektívnosti liečby. Zdravotníctvo “zadarmo” a jeho vysoká informačná asymetria spolu s nedostatočným zverejňovaním informácií o výsledkoch liečby, o kvalite a efektívnosti poskytovanej zdravotnej starostlivosti jednotlivými poskytovateľmi nedáva verejnosti možnosti vytvárať tlak na poskytovateľov, aby sa zlepšovali, aby zlepšovali procesy, vrátane používania moderných technológií v komunikácii s pacientom. Viac trhu a zároveň transparentnosti by tomu pomohlo.
Viac úväzkov lekárov je problémom najmä preto, lebo v zdravotníctve existuje vysoká informačná nerovnosť a pacienti, zamestnávatelia, poisťovne, ani platcovia daní nevedia presne, aký produkt zdravotné zariadenia poskytujú, a aká je jeho kvalita. Zjednodušene, človek, ktorý pripravuje hot dogy a je platený za počet predaných kusov, si pokojne môže nájsť hocikoľko zamestnaní. Nik nebude ukrátený. Ak si ale viacero zamestnaní nájde niekto, kto "produkuje" ťažko merateľný výstup (lekár, vysokoškolský učiteľ), je to problém, ktorý je treba riešiť vyššou transparentnosťou – teda aj zverejnením úväzkov. MZ SR by sa malo preto usilovať zverejniť menný zoznam lekárov aj s ich úväzkami, tak ako to počas Radičovej vlády urobil rezort školstva s pedagogickými zamestnancami vysokých škôl (viď: http://portalvs.sk/regzam/).
Pacient dopláca skôr na zlé hospodárenie netransformovaných zdravotníckych zariadení. Samotné odkupovanie pohľadávok veriteľov voči dlžným subjektom nie je problém, je to štandardná finančná operácia na trhu, kde sa veritelia snažia dostať k svojim peniazom rýchlejšie, a za to obetujú skupujúcej firme určitú čiastku zo svojej ťažko dobytnej pohľadávky. Rizikom pre pacienta skôr je, že štát málo robí v tom smere, aby štátne zariadenia nevytvárali dlhy, ktoré nevedia potom splácať.
Oveľa dôležitejšie ako porovnávať počty lekárov, sestier a nemocničných postelí, je sústrediť sa na výsledky zdravotníctva. A tie treba merať a zverejňovať. Je nutné merať kvalitu a efektívnosť poskytovanej zdravotnej starostlivosti. Až potom budeme vedieť dať kvalifikovanejšie odpovede na otázky ohľadne adekvátnosti počtu zdravotníckeho personálu a lôžok, ako aj výšky rôznych výdavkov v zdravotníctve, čo sú vlastne "len" prostriedky na dosiahnutie cieľov. Jeden z najdôležitejších cieľov by mal byť, aby čo najviac občanov SR prežilo čo najviac rokov života v zdraví.