Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Štát často plytvá zdrojmi, a aj preto by sa namiesto aktívneho
organizovania poskytovania ambulantnej zdravotnej starostlivosti, čo sme
tu už v minulosti mali, a namiesto betónovania mal radšej sústrediť na
vytváranie jasných pravidiel a zabezpečenie ich vykonateľnosti, ktoré by
viedli k želateľným procesom integrácie rôznych starostlivostí.
Prostriedkom k tomu by mohla slúžiť napríklad ešte stále absentujúca
elektronizácia zdravotníctva. Ak sú nastavené dobré pravidlá, vrátane
platobných mechanizmov a motivácií, o integráciu sa môže kľudne postarať
aj súkromný sektor bez nutnosti štátnej ingerencie.
Veľkým problémom pre celú spoločnosť je, ak sa zvyšujú platy lekárov či sestier plošne, bez ohľadu na finančné možnosti a kvalitu poskytovanej zdravotnej starostlivosti, keďže potom výrazne hrozí, že sa takýto krok prejaví v horšej efektívnosti a väčšej zadlženosti nemocníc, čo v konečnom dôsledku pocítia negatívne nielen pacienti, ale postupne aj všetci zdravotnícki pracovníci.
Zmeny oproti pôvodnému zámeru ministerstva oslabujú výhody projektu, znižujú mieru integrácie rôznych služieb na jednom mieste a naopak zvýrazňujú riziká, ktoré spočívajú najmä v deformácii už existujúceho trhu so zdravotnými, ako aj sociálnymi službami, ktoré poskytujú vo veľkej miere súkromní poskytovatelia, ako aj v plytvaní s verejnými zdrojmi.
Župy často nemajú dostatočné kapacity udržiavať zdravotnícke
zariadenia na požadovanej kvalitatívnej úrovni, a preto je vstup súkromného kapitálu
do nich vítaným odbremenením samosprávy, ako aj kreaovaním potenciálu na ďalší
rozvoj nemocníc, čo by malo byť prínosom pre pacientov, ako aj miestnych
platcov daní a odvodov.
Je nevyhnutné koncipovať verejnú súťaž čo najotvorenejšie a čo
najtransparentnejšie, aby sa o nemocnice mohli uchádzať viacerí záujemcovia,
lebo len skutočná súťaž medzi nimi môže vygenerovať pre župu maximálny výnos.
Akútne lôžka sú nákladnejšie, ale to neznamená, že musia byť aj ziskovejšie. Ktovie, či to vôbec vedia konštatovať samotné nemocnice, keďže nedokážu ani presne povedať, koľko ich stojí konkrétny pacient. Na Slovensku máme voľnú cenotvorbu pri zazmluvňovaní lôžkových zariadení, takže si môžu s poisťovňami dohadovať aj rôzne ceny, a teda môžu byť rozdiely v cenách naprieč sektorom a samozrejme aj v rámci nemocníc pri rôznych odbornostiach, pričom v rámci jednej nemocnice dochádza často aj ku krížovým dotáciám.