Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
INEKO spúšťa do testovacej prevádzky internetový portál porovnávajúci nemocnice podľa ukazovateľov kvality, efektívnosti a transparentnosti. Portál, ktorý možno nájsť na adrese http://nemocnice.ineko.sk, obsahuje údaje za viac ako 60 ukazovateľov pre vyše 150 lôžkových zariadení na Slovensku, a to aj na úrovni jednotlivých oddelení, resp. odborností.
V slovenskom zdravotníctve má štát rozhodujúci vplyv tak po vlastníckej, ako aj regulačnej stránke, pričom verejné prostriedky v ňom hrajú prím, takže ovplyvňovať tento sektor v rámci verejnej politiky môže byť pre mnohých ľudí, vrátane lekárov, zaujímavé, a to pritom nemusí ísť o neúprimnú snahu či zištný postoj.
Príliš časté striedanie manažmentov štátnych nemocníc a iných štátnych inštitúcií v zdravotníctve vytvára pokrivené motivácie a popri mäkkých pravidlách hospodárenia v príspevkových organizáciách je jednou z najzásadnejších príčin zlých hospodárskych čísel štátnych zariadení. Na riadiacich a dozorných miestach v zdravotníctve, a nielen tam, by mali sedieť ľudia, ktorí danej problematike rozumejú a následne by mali byť aj adekvátne odmenení – štandardnou odmenou. Lebo v opačnom prípade budú hľadať svoju odmenu vo forme rôznych provízií z pre spoločnosť nevýhodných nákupov alebo rôznych iných zvýhodnení najrozličnejšieho charakteru.
Relatívne vysoké zisky a výplaty akcionárom zdravotnej poisťovne Dôvera
za roky 2009 – 2013 sú asi dôsledkom najmä vysporiadania sa s
vlastníckou štruktúrou poisťovne, a teda vlastníckymi nárokmi po zlúčení
s Apollom a účtovnej operácie z rokov 2009-2010, ktorá umožnila
vytvoriť si rezervu pre výplaty akcionárom v budúcich rokoch, aj keby
bol zisk poisťovní zakázaný, čo sa Ficovej vláde aj na určitý čas
podarilo presadiť. Akcionári si teda chceli možno aj takýmto spôsobom
ochrániť svoju investíciu, ktorá bola ohrozovaná škodlivou zdravotnou
politikou Ficovej vlády.
Príčinou nízkeho počtu ponúk v slovenských nemocničných tendroch môžu
byť rôzne pokrivenia trhu – napr. slabá platobná disciplína
obstarávateľov, dlhé splatnosti, korupcia, zmanipulované výberové
kritériá našité na konkrétnu firmu odrádzajúce ostatných dodávateľov
zúčastniť sa obstarávaní, politické prepojenia, konflikty záujmov štátu,
silná regulácia či kolúzne správanie sa firiem. Nízky počet ponúk v
nemocničných tendroch na Slovensku by mohol nasvedčovať tomu, že
konkurujúci si dodávatelia si rozdelili trh, resp. akceptujú už
dávnejšie rozdelenie sfér vplyvu.