Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Ak majú záujemcovia dostatok informácií o nemocnici, a ak prebehne transparentná a skutočná súťaž medzi viacerými subjektmi bez bočných vplyvov a záujmov, tak vtedy sa v súťaži vygeneruje aj skutočná trhová cena týchto nemocníc. Nikto nedokáže stanoviť cenu lepšie ako dobre fungujúce trhové prostredie a reálna súťaž medzi jeho aktérmi.
Reexport liekov je v súlade so základnou slobodou EÚ, a to voľným pohybom tovarov a služieb. Celoeurópsky pomáha znižovať ceny liekov. Problém nastáva vtedy, ak má reexport za následok nedostatok niektorých liekov v nejakej krajine. Vtedy treba buď naplno využiť regulačný rámec, ktorý je k dispozícii, v našom prípade dôslednú kontrolu pravdivosti nahlasovania liekov vyvážaných do zahraničia a sledovanie dostupnosti liekov v SR a následné ochranné opatrenia zo strany ŠÚKL a MZ SR zabezpečujúce dostatok liekov pre pacientov v SR, alebo v krajnom prípade, ak to nepomôže, a po dôslednej analýze s dôveryhodnými a robustnými údajmi pouvažovať nad návratom k menej prísnemu modelu referencovania – stanovovaniu cien liekov na úrovni priemeru 6 najlacnejších krajín EÚ.
Vo vyspelom svete sa v nemocnici získanou infekciou nakazí v priemere jeden až dvaja pacienti z dvadsiatich, na Slovensku je to údajne len jeden z dvesto. Neverte tomu! Takmer všetky slovenské nemocnice totiž sledovanie nemocničných nákaz podceňujú a úplný extrém predstavuje takmer tridsiatka z nich, ktoré za obdobie 2009-2013 nenahlásili výskyt žiadnej nozokomiálnej nákazy.
V sledovanom období apríl 2012 – február 2014 použili nemocnice z celkového obstaraného objemu (525,6 mil. EUR) až 63% (331 mil. EUR) v tendroch, kde ponuku podal iba jeden uchádzač. Jediná predložená ponuka je doménou najmä veľkých, finančne nákladných tendrov. Obmedzená súťaž je spravidla spojená s vyššími cenami. V tendroch s jedinou ponukou došlo v priemere, váženom objemom tendrov, k nárastu výslednej ceny oproti obstarávateľom očakávanej o 2,4%. Pri tendroch s viacerými ponukami prichádzalo v priemere k poklesu výslednej ceny, pri dvojponukových tendroch to bolo napr. o 9,5%.
Problémom je, že celý PPP projekt je utajovaný pred verejnosťou, pričom doteraz nie sú zodpovedané kľúčové otázky napríklad ohľadne financovania a finančnej záťaže budúcich generácií. To považujeme za obrovský problém.