Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Systém časeniek môže byť výhodný pre niektorých lekárov, ale určite nie je dostatočne komfortný a efektívny pre pacientov.
Alternatívou k poplatkom za prednostné vyšetrenie by mohlo byť zavedenie
regulačných paušálnych poplatkov pri vstupe do ambulancie (podobne, ako
boli "zajacovky") a/alebo sociálne únosnej regulovanej finančnej
spoluúčasti pacienta na nákladoch za liečbu pri niektorých diagnózach,
samozrejme pri stanovení ochranného finančného stropu prie tieto priame
platby. Lekári by v takom prípade už neboli odkázaní na ostatné
poplatky, napríklad aj za prednostné vyšetrenia, a v oveľa väčšej miere
by bolo potom aj v ich záujme nastaviť taký systém objednávania
pacientov na presný čas bez príplatku, ktorý by bol pre pacientov, ako
aj lekárov komfortný a efektívny – aby sa v čakárni dlho nečakalo a
lekár nemal počas svojich ordinačných hodín hluché miesta.
Ak bude výsledkom tohto kroku stav, že nemocnice budú nakupovať cytostatiká za vyššie ceny a tie im bude VšZP preplácať v plnej výške pri nezmenenej úrovni spotreby, alebo príde k nedostatku týchto liekov pre pacientov, môžme hovoriť o manažérskom a komunikačnom zlyhaní VšZP, ktorá nezabezpečila kontinuitu dodávok liekov za centrálne obstaranú nižšiu cenu.
Poplatkové eldorádo na Slovensku vzniklo aj ako dôsledok populizmu politikov, ktorí brojili a broja proti oficiálnym paušálnym regulačným poplatkom pri vstupe do ambulancie, akými boli zrušené Zajacove 20-korunáčky, či proti sociálne únosnej regulovanej finančnej spoluúčasti pacienta na nákladoch za liečbu pri tzv. neprioritných diagnózach. Platby takéhoto typu, dokážu redukovať zbytočné návštevy ľudí u lekárov, ako aj úplatkárstvo. Samozrejme, musí byť zároveň stanovený ochranný finančný strop prie tieto priame platby, aby sa nestávalo, že ľudia pre ne prestanú chodiť k lekárovi, aj keď sú naozaj vážne chorí. Lekári by v takom prípade už neboli odkázaní na ostatné poplatky, vrátane tých za prednostné vyšetrenie.
Určite sú v slovenskom zdravotníctve takí, ktorým dnešný stav neporiadku a netransparentnosti vyhovuje, a potom z neho ťažia, a v spojitosti so slabým politickým líderstvom v rezorte zdravotníctva to potom má za následok meškanie zavádzania elektronických verejných služieb v tomto sektore. Už teraz pozorujeme v sektore zdravotníctva, že súkromné iniciatívy niektorých poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a zdravotných poisťovní čiastočne suplujú štát a jeho meškajúci program eHealth.
Dávanie úplatkov je často neúčinné, čo sa týka zvýšenia kvality
poskytnutej starostlivosti. V zdravotníckom zariadení sa totižto točí veľký
počet zdravotníkov, pričom starostlivosť nižšieho personálu je pre pacienta niekedy
kľúčovejšia ako starostlivosť od lekára. A navyše je otázne, či by lekári vôbec vedeli liečiť kvalitnejšie po
prijatí úplatku.