Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Nepodporujeme marketingovú snahu tejto vlády o zákaz zisku zdravotných
poisťovní, ktorá má iba zastierať voličom oči pred skutočnými problémami
v slovenskom zdravotníctve, ktoré nevie vláda riešiť, pričom štát má v
ňom dominantné postavenie.
Tak ako poukazuje Európska komisia v spomínanom rozhodnutí o štátnej
pomoci štátnym poisťovniam, zisk zdravotných poisťovní nie je v rozpore s
dosahovaním sociálnych a solidárnych cieľov v zdravotníctve, pričom
inštitút zisku má podľa nej slúžiť k sledovaniu hlavného cieľa, ktorým
je motivácia poisťovní vykonávať svoju činnosť v súlade so zásadami
riadneho hospodárenia v záujme dobrého fungovania systému zdravotníctva.
Zisk a konkurenčné prostredie majú motivovať aktérov neplytvať so
zdrojmi a používať ich čo najefektívnejšie v prospech pacientov.
Samozrejme, ak súťaž medzi aktérmi nefunguje dobre, treba tomu čeliť
vyššou transparentnosťou – meraním a zverejňovaním výsledkov, kvality a
efektívnosti poskytovanej zdravotnej starostlivosti a verejného
zdravotného poistenia a zároveň účinnou, ale dopredu nediskriminačnou
reguláciou zo strany štátu.
Dušan Zachar prednášal 17.5.2015 na seminári Moderné zdravotníctvo, ktorý zorganizovala Asociácia UNIVERSUM v spolupráci s Konrad Adenauer Stiftung. Jeho prednáška sa týkala nutnosti zvyšovať v zdravotníctve transparentnosť (verejného obstarávania, cien, dát o kvalite zdravotnej starostlivosti) a následnú verejnú kontrolu ako odpoveď na vysokú informačnú asymetriu, ktorá sťažuje hľadanie čo najefektívnejšieho využívania obmedzených verejných zdrojov. Neefektívnosť spôsobuje horšie zdravie a niekedy aj smrť ľudí.
Podľa údajov MZ SR sa medziročne prehĺbila, a nie znížila strata 13 fakultných a univerzitných nemocníc, takže hovoriť o nejakom finančnom konsolidovaní štátnych nemocníc nie je úplne namieste. Ak chceme porovnať tempo zadlžovania štátnych nemocníc a minimalizovať administratívny vplyv európskej smernice proti oneskoreným platbám, je momentálne lepšie porovnať rok 2014 s rokom 2012 než s rokom 2013. V priebehu roka 2012 narástli štátnym nemocniciam záväzky po lehote splatnosti o 72,3 mil. EUR, zatiaľ čo v minulom roku prišlo k väčšiemu nárastu – o 87,4 mil. EUR, pri otáznom, ale stále sa zmenšujúcom administratívnom vplyve spomínanej smernice.
Rozhodnutie o tom, ci plne preplacat ockovaciu latku proti HPV z verejného zdravotného poistenia, by nemalo byt, pokial mozno, politickym rozhodnutim, na ktore urcite tlacia rozne zaujmove skupiny, ale malo by byt vysledkom, pokial mozno nezavislych farmako-ekonomickych analyz a dalsich posudeni, ktore by mali dat odpoved na to, ci sa to oplati. Suma, ktora sa vyuzije na preplatenie vakcinacie proti HPV, musi byt totizto zakonite zobrata inde, a preto treba velmi vazne posudzovat alternativne naklady.