Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Po finančnom zdraví samospráv a výsledkoch základných a stredných škôl začal inštitút INEKO hodnotiť už aj nemocnice. Štát hodnotenie kvality a efektívnosti verejných služieb zanedbáva, pritom ide o jednu z najvýznamnejších reforiem, ktorá môže za relatívne málo peňazí výrazne zlepšiť kvalitu života na Slovensku. Bolo by prínosom, keby si štát zvolil meranie výsledkov ako prioritu a zameral sa na zhromažďovanie kľúčových údajov, aby boli metodiky hodnotenia čo najdokonalejšie, a aby mali čo najširší záber. Dúfajme, že k tomu prispeje aj verejná diskusia, ktorá sa týmto hodnotením vyvolá.
Záujmom SMER-u bude čo najrýchlejšie schválenie zákona o minimálnych mzdových nárokoch zdravotníckych pracovníkov, keďže nátlaková akcia sestier je zatiaľ rozpačitá, avšak zároveň ju treba brať do úvahy, najmä ak by s približujúcimi sa voľbami náhodou ešte nabrala na sile. Navrhovaný zákon s minimálnymi mzdami pre zdravotníkov je zlý a prípadné ústupky sestrám by ho ešte zhoršili.
Pre Slovensko by bolo prínosom, keby chceli vstúpiť na náš zdravotnícky
trh aj ďalšie súkromné subjekty, nakoľko veríme, že konkurenciou, a teda
fungujúcou súťažou sa dá docieliť kvalitnejšie a efektívnejšie
zdravotníctvo.
Ak na trhu existuje súťaž a kvalitná regulácia prostredia, vrátane
merania a zverejňovania kvality a efektívnosti poskytovaných služieb,
nemusí ani vertikálna integrácia (vlastníctvo poisťovne, lekární a
nemocníc jedným súkromným subjektom) predstavovať príliš veľké riziko
pre spoločnosť. Naopak, môže prinášať na trh rôzne inovácie, ktoré
umožňuje táto integrácia. Ak však tomu tak nie je, môže predstavovať aj
vertikálna integrácia zvýšené riziko zneužívania dominantného
postavenia.
Chápali by sme požiadavky zdravotných sestier, keby chceli byť odmeňované
férovejším spôsobom za odvedenú prácu, ale nastolené požiadavky
odborárskych sestier by len prehĺbili nespravodlivosti a neefektívnosti v
odmeňovaní, ako aj samotnom chode nemocníc. O výške miezd by sa malo
štandardne negociovať či už v rámci kolektívneho vyjednávania alebo aj
bez neho priamo s manažmentom zariadení, a to na základe argumentov o
výsledkoch a kvalite odvedenej práce, a nie napr. o počte odpracovaných
rokov, ktoré nemusia súvisieť s odvedeným výkonom v práci a môžu
diskriminovať kvalitných mladých zdravotníkov.
Štátna regulácia miezd môže paradoxne
viesť aj k skoršiemu zániku niektorých oddelení a možno aj menších
nemocníc, resp. k ich nutnej reprofilácii. Je to, ako keby
si to zdravotníci vôbec neuvedomovali a pílili si pod sebou konár, na
ktorom sedia.
Zatiaľ podalo výpovede okolo 5 percent nemocničných sestier, pre porovnanie, lekárov s hromadnými výpoveďami bola vyše tretina. Do uplynutia výpovednej lehoty nepredpokladáme nejaké výraznejšie obmedzovanie poskytovania zdravotnej starostlivosti, aj keď sestry deklarujú, že budú čerpať dovolenky. V prípade, že sa percento sestier zapojených do tejto nátlakovej akcie bude zvyšovať a výpovede nebudú stiahnuté, potom možno očakávať vážnejšie problémy. Ak by takýto stav trval dlhšie, bude to mať negatívne dôsledky na pacientov v podobe nižšej kvality a najmä dostupnosti zdravotnej starostlivosti.