Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Hlavnými témami počas uplynulého 4-ročného volebného obdobia v
oblasti zdravotníctva bolo najmä pokračovanie v neudržateľnom deficitnom
hospodárení štátnych nemocníc, ktoré ešte zvýraznili plošné regulované
zvyšovania platov zdravotníkov bez ohľadu na kvalitu odvedenej práce a
finančné možnosti poskytovateľov, z toho vyplývajúce nespokojnosti
verejnosti s úrovňou zdravotníctva, ďalej meškajúce a odsúvané projekty
eHealth a DRG, téma na zakrývanie očí
verejnosti pred skutočnými problémami zdravotníctva – našťastie
nezrealizovaný projekt unitarizácie verejného zdravotného poistenia.
Nepodarilo sa spraviť ani poriadok v poplatkoch pacientov u lekára, hoci
vládni politici prijali príslušný zákon o ich regulácii, ktorý však
priniesol ešte viac neprehľadnosti a zmätku.
Počas celého uplynulého volebného obdobia v oblasti
zdravotníctva sa vynárali na povrch väčšie či menšie kauzy, ktoré
súviseli najmä s masívnou politizáciou rezortu – predraženými nákupmi,
netransparentným zazmluvňovaním poskytovateľov a konfliktami záujmov
rôznych aktérov. Všetky kauzy hovoria o zlyhávaní štátu v zdravotníctve.
Kvitujeme, že sa neprijalo memorandum protestujúcich sestier, nakoľko by
ešte väčšmi zhoršilo finančnú stabilitu sektora, keďže by zvýšené platy
neboli kryté zdrojmi. Zároveň si myslíme, že protestujúce zdravotné
sestry by nemali byť zvýhodňované na úkor sestier, ktoré zostali v
nemocniciach, alebo ktoré boli novoprijaté. Je to dôležitý signál. Na
Slovensku sa často stáva, a neplatí to len pre zdravotníctvo, že poctivý
a verný zamestnanec či klient je oproti rebelujúcemu v nevýhode, čo by
sa nemalo stávať, nakoľko to negatívne vplýva na budúcu lojalitu a
zvyšuje to transakčné a celospoločenské náklady.
Vyjednávanie o
mzdách by malo štandardne prebiehať buď na individuálnej úrovni alebo v
rámci kolektívneho vyjednávania a malo by viac zohľadňovať aspekty
výsledkov a kvality odvedenej práce.
Pokles Slovenska v rebríčkoch naznačuje, že posledné vlády nepovažovali zdravotníctvo za priestor pre reformy znamenajúce v konečnom dôsledku
zlepšujúci sa zdravotný stav populácie a predlžovanie jej dožitia v
zdraví, ale ako priestor pre ničnerobenie, rozkrádanie, šafárenie,
klientelizmus alebo politické obsadzovanie postov neschopnými
"manažérmi".
Najvýraznejšou slabinou Slovenska sú relatívne veľmi slabé výsledky
zdravotnej starostlivosti, pričom vynakladáme na hlavu viac peňazí do
zdravotníctva ako napríklad v Českej republike, ktorá sa spomedzi krajín
bývalého východného bloku umiestnila v rebríčku najvyššie.
Je dobré, že sa robia takéto rebríčky, hoci majú aj svoje metodické problémy (Slovensku bol napr. prirátaný vysoký počet bodov za priamy prístup k špecialistom (bez nutnosti odporúčania všeob. lekárom), čo však už na Slovensku dlhší čas neplatí), lebo dávajú určité informácie verejnosti a spätnú väzbu tvorcom politík, kde sú najväčšie slabiny nášho zdravotníckeho systému a kam a ako rýchlo sa uberá okolitý svet. A vyzerá to tak, že svet nám uniká. Slovensko nielenže medziročne pokleslo v rebríčku o štyri miesta, ale ako jedna z mála krajín zaznamenala aj úbytok v dosiahnutom bodovom skóre, a to už dva roky po sebe.
V roku 2016 začnú nemocnice klasifikovať a vykazovať zdravotnú starostlivosť aj podľa systému DRG, avšak s neutrálnym financovaním počas tohto roka. Niektorí odborníci však poukazujú na riziko, že toto prechodné obdobie sa môže predĺžiť o ďalší rok. Poskytovateľ ústavnej zdravotnej starostlivosti uvidí v tomto prechodnom období úhradu za hospitalizačný paušál v systéme DRG, avšak reálna platba za ukončenú hospitalizáciu bude uskutočnená ešte podľa starého systému. Je to logický postup, aby sa všetci aktéri postupne pripravili na túto veľkú zmenu pri klasifikovaní a financovaní lôžkovej starostlivosti, aby neboli hneď “obarení vriacou vodou” bez možnosti spoznať systém DRG aj v praxi, a aby si uvedomili rozdiely.