Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Pre odbornú, ako aj laickú verejnosť je prínosom, keď sa môže dozvedieť, čo hodlajú jednotlivé politické subjekty presadzovať v nasledujúcom volebnom období. Je to súčasťou transparentnosti verejnej politiky, predvídateľnosti jej krokov a zmluvy s občanmi.
Často posudzujú certifikačné agentúry len formálnu zhodu procesov s nimi nastaveným štandardom, pričom sa v realite vôbec nemusí napĺňať. Limitom mnohých certifikácií či akreditácií je, že sa primárne nezaoberajú kvalitou a výsledkami liečby, ale najmä formálnou zhodou procesov so štandardom. Ak sú klinické a neklinické procesy, ktoré sa majú štandardizovať, vybrané vhodne a sú aj reálne zdravotníckymi pracovníkmi a manažmentom každodenne plnené, vytvárajú samozrejme predpoklad pre kvalitnú a bezpečnú liečbu pre pacientov. Toto je plus pre pacienta. Nevýhodou je, že sa podrobné výsledky akreditácie nemocnice väčšinou v našom prostredí nezverejňujú, a takisto verejnosť nevie rozlíšiť renomé jednotlivých agentúr. Nevie preto plnohodnotne porovnávať jednotlivé zdravotnícke zariadenia a nevie ani, aký štandard by mala spĺňať nemocnica s tým-ktorým certifikátom či akreditáciou.
Hlavnými témami počas uplynulého 4-ročného volebného obdobia v
oblasti zdravotníctva bolo najmä pokračovanie v neudržateľnom deficitnom
hospodárení štátnych nemocníc, ktoré ešte zvýraznili plošné regulované
zvyšovania platov zdravotníkov bez ohľadu na kvalitu odvedenej práce a
finančné možnosti poskytovateľov, z toho vyplývajúce nespokojnosti
verejnosti s úrovňou zdravotníctva, ďalej meškajúce a odsúvané projekty
eHealth a DRG, téma na zakrývanie očí
verejnosti pred skutočnými problémami zdravotníctva – našťastie
nezrealizovaný projekt unitarizácie verejného zdravotného poistenia.
Nepodarilo sa spraviť ani poriadok v poplatkoch pacientov u lekára, hoci
vládni politici prijali príslušný zákon o ich regulácii, ktorý však
priniesol ešte viac neprehľadnosti a zmätku.
Počas celého uplynulého volebného obdobia v oblasti
zdravotníctva sa vynárali na povrch väčšie či menšie kauzy, ktoré
súviseli najmä s masívnou politizáciou rezortu – predraženými nákupmi,
netransparentným zazmluvňovaním poskytovateľov a konfliktami záujmov
rôznych aktérov. Všetky kauzy hovoria o zlyhávaní štátu v zdravotníctve.
Kvitujeme, že sa neprijalo memorandum protestujúcich sestier, nakoľko by
ešte väčšmi zhoršilo finančnú stabilitu sektora, keďže by zvýšené platy
neboli kryté zdrojmi. Zároveň si myslíme, že protestujúce zdravotné
sestry by nemali byť zvýhodňované na úkor sestier, ktoré zostali v
nemocniciach, alebo ktoré boli novoprijaté. Je to dôležitý signál. Na
Slovensku sa často stáva, a neplatí to len pre zdravotníctvo, že poctivý
a verný zamestnanec či klient je oproti rebelujúcemu v nevýhode, čo by
sa nemalo stávať, nakoľko to negatívne vplýva na budúcu lojalitu a
zvyšuje to transakčné a celospoločenské náklady.
Vyjednávanie o
mzdách by malo štandardne prebiehať buď na individuálnej úrovni alebo v
rámci kolektívneho vyjednávania a malo by viac zohľadňovať aspekty
výsledkov a kvality odvedenej práce.
Pokles Slovenska v rebríčkoch naznačuje, že posledné vlády nepovažovali zdravotníctvo za priestor pre reformy znamenajúce v konečnom dôsledku
zlepšujúci sa zdravotný stav populácie a predlžovanie jej dožitia v
zdraví, ale ako priestor pre ničnerobenie, rozkrádanie, šafárenie,
klientelizmus alebo politické obsadzovanie postov neschopnými
"manažérmi".
Najvýraznejšou slabinou Slovenska sú relatívne veľmi slabé výsledky
zdravotnej starostlivosti, pričom vynakladáme na hlavu viac peňazí do
zdravotníctva ako napríklad v Českej republike, ktorá sa spomedzi krajín
bývalého východného bloku umiestnila v rebríčku najvyššie.