Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Cieľom referencovania cien je obmedziť ekonomické renty, čiže z nedokonalosti trhového prostredia vyplývajúce nadmerné zisky producentov či distributérov, ktoré sa potom nemôžu použiť na liečbu ďalších pacientov. Samozrejme, ak sa prísnosť referencovania prestrelí, môže dochádzať k nedostatku určitých pomôcok na našom trhu, keďže bude lákavé ich reexportovať do krajín s vyššími cenami. Na to by si však mali dávať pozor regulačné autority a účinnými opatreniami tomu čeliť, resp. nastaviť taký mechanizmus referencovania, ktorý by vedel peniaze ušetriť a zároveň by nepriniesol pacientom nedostatok pomôcok alebo ich dostupnosť len v nižšej kvalite.
V INEKO sme radi, že sa veľká časť diskusie niesla v duchu potreby zvyšovania transparentnosti a merania produkcie a výsledkov zdravotníctva, vrátane parametrov kvality a efektívnosti, ich zverejňovania a následného porovnávania a odmeňovania jednotlivých poskytovateľov na základe týchto merateľných dát.
Pre Slovensko by bolo prínosom, keby chceli vstúpiť na náš zdravotnícky
trh aj ďalšie súkromné subjekty, nakoľko veríme, že konkurenciou, a teda
fungujúcou súťažou sa dá docieliť kvalitnejšie a efektívnejšie
zdravotníctvo. V súčasnosti má v slovenskom zdravotníctve výrazne
najsilnejší vplyv štát. Táto dominancia nášmu zdravotníctvu neprospieva.
Ak by podobné dominantné postavenie na trhu získal nejaký súkromný
subjekt, predstavovalo by to zvýšené riziko zneužitia tohto postavenia a
vzniku monopolnej renty, a teda spoločenskej neefektívnosti. Regulačné a
kontrolné orgány (PMÚ SR, ÚDZS, NKÚ)
by mali na to upozorňovať a konať v prípade zneužitia dominantného
postavenia akéhokoľvek subjektu.
Ak však na trhu existuje súťaž a kvalitná regulácia prostredia, vrátane
merania a zverejňovania kvality a efektívnosti poskytovaných služieb,
nemusí ani vertikálna integrácia (vlastníctvo poisťovne, lekární a
nemocníc jedným súkromným subjektom) predstavovať príliš veľké riziko
pre spoločnosť. Ak však tomu tak nie je, môže predstavovať aj
vertikálna integrácia zvýšené riziko zneužívania dominantného
postavenia. Na to treba pamätať a pozorne to sledovať a skúmať.
Nastavenie platobného mechanizmu medzi zdravotnými poisťovňami a nemocnicami by malo byť podľa nášho názoru nastavené tak, aby sme nespravili krok smerom dozadu - k opätovnej štátnej regulácii cien, ale malo by dovoľovať zdravotným poisťovniam a poskytovateľom sa slobodne dohadovať o cenách, a to aj na základe kvality a efektívnosti poskytovanej zdravotnej starostlivosti. Parametre kvality by mali poisťovne vedieť odzrkadliť v cene pre nemocnicu a nastavenie systému DRG by im v tom namalo zabraňovať.
Výdavky do zdravotníctva najmä v rokoch 2003 až 2009 u nás rástli dvojnásobne rýchlejšie ako v krajinách OECD. A to až tak, že už zdravotníctvo prestalo byť podfinancovaným sektorom. Dávame na hlavu toľko alebo viac ako naši susedia. Ak sme teda nespokojní so stavom slovenského zdravotníctva, nebude to v prvom rade v peniazoch. Zaostávame oproti ostatným krajinám z Vyšehradskej štvorky na porovnateľnej báze o 1900 tzv. odvrátiteľných úmrtí. To znamená, že ak by sme mali také výsledky zdravotníctva, aké sú v ostatných postkomunistických krajinách strednej Európy, tak by u nás malo zomierať o 1900 menej ľudí oproti súčasnosti. Títo ľudia zomierajú na Slovensku zbytočne. Je to 15 % všetkých odvrátiteľných úmrtí. To je tá časť úmrtí, ktorá by sa mohla odvrátiť dobrou zdravotnou starostlivosťou.