Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Tzv. nominálne poistné, teda určitá časť odvodov nezávislá na príjme,
ale platená v rovnakej sume každým poistencom (na hlavu), je relatívne
veľká zmena poistného systému. Veľa závisí od samotnej výšky a
konštrukcie nominálneho poistného, ale v
princípe ide o to, aby sa popri presnejšie definovanom zákonnom nároku
poistenca a prípadne aj zúžení základného balíka financovaného z
verejného zdravotného poistenia priniesli z dlhodobého hľadiska nové
zdroje do financovania zdravotníctva (od pacientov), aby sa stalo
udržateľnejším aj po postupnom starnutí obyvateľstva, a aby sa umožnilo
zdravotným poisťovniam medzi sebou viac súťažiť vo výške poistného a
najmä v produktoch poistenia (napr. rôzne zdravotné plány pre poistencov
s rôznou výškou nominálneho poistného a samozrejme aj rôznym poistným
krytím). Vo všeobecnosti ide o progresívny prístup.
Kvitujeme snahu vlády sústrediť sa vo svojom programe na presadzovanie efektívnejšieho a transparentnejšieho zdravotníctva pri deklarovanej nulovej tolerancii voči nehospodárnemu používaniu zdrojov. Pozitívom je, že sa majú porovnávať ceny nakupovaných tovarov, že možno príde k optimalizácii siete poskytovateľov, že sa urobí poriadok v platbách pacientov, že sa stanovia maximálne čakacie doby na výkony, že sa vytvoria predpoklady na dobrovoľné pripoistenie za nadštandard, a že zdravotnícki pracovníci majú byť odmeňovaní na základe zásluhového princípu.
V zdravotníckom programe vlády nám chýba zmienka, že rezort bude podporovať zavedenie zrozumiteľného systému merania a zverejňovania produkcie, kvality a efektívnosti poskytovateľov a zdravotných poisťovní. Taktiež absentuje vysporiadanie sa s problémom obrovskej zadlženosti štátnych nemocníc, ako aj s výzvou dosiahnutia dlhodobej finančnej udržateľnosti zdravotníctva v dôsledku starnutia populácie.
Fungovanie eHealth-u v plnom formáte v roku 2017 je ambiciózny plán, ktorý je pravdepodobne možné stihnúť len pri kompetentnom a angažovanom líderstve a plnom nasadení rezortu. Dobrým príkladom, že sa to však dá, môže byť zdravotná poisťovňa Dôvera, ktorá pri rozvoji svojich elektronických služieb potrebovala len zlomok času a peňazí štátneho eHealth-u. Gro práce pri štátnom projekte bolo vykonané, ale ako sa hovorí, posledný krok býva najťažší. Je dôležité, že garantom eHealth-u bude nový riaditeľ NCZI, ktorého si minister Drucker zobral z predstavenstva Slovenskej pošty, kde bol zodpovedný za informačné technológie, takže predpoklad odbornosti tu je.
Pozitívne hodnotíme fakt, že v Programovom vyhlásení vlády pre
oblasť zdravotníctva sme nenašli body, ktoré by sme mali potrebu nejako
zvlášť kritizovať. Na druhej strane by sme však privítali, keby v
zdravotníckom programe novej vlády boli ciele a následné opatrenia
formulované konkrétnejšie, nakoľko relatívne všeobecné konštatovania a
deklarácie potom dovoľujú rôznorodé vysvetľovanie zámerov a sťažovanie
kontroly plnenia PVV po uplynutí 4 rokov.
Vyzerá to tak, že nejaká
zásadnejšia reforma systému nás v zdravotníctve nečaká, ale viaceré
manažérske zmeny môžu prispieť k zlepšeniu fungovania nášho
zdravotníctva. Ale samozrejme, konkrétne kroky, opatrenia a zákony,
ktoré budú nasledovať, sú oveľa podstatnejšie na vytvorenie si reálneho
obrazu o zdravotnej politike aktuálnej vlády, ktorý môže byť tak lepší,
ako aj horší ako prezentované formulácie programu vlády.
Určite je nutné zvyšovať efektívnosť vynakladaných zdrojov v zdravotníctve, ale vzhľadom na postupné starnutie obyvateľstva a relatívne znižovanie príjmov zdravotníctva z tohto titulu bude z dlhodobého hľadiska nevyhnutné hľadať aj nové zdroje financovania - napríklad aj zavedenie sociálne únosnej finančnej spoluúčasti pacientov s ochranným horným limitom.