Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Problém vidíme v tom, že dopyt (pacienti) sa málo reguluje a ponuka
(lekári) nie je motivovaná rozširovať svoje kapacity. Nožnice sa tým
roztvárajú. Pomôcť by tomu mohlo zavedenie sociálne únosnej finančnej
spoluúčasti pacienta na liečbe.
Ak sa zmenou prerozdeľovacieho mechanizmu odvodov má dosiahnuť ešte lepšia predikcia nákladov a
bude vernejšie odzrkadľovať realitu, vtedy je to možné kvitovať. Cieľom
je, aby bolo pre poisťovne v princípe jedno, či má v kmeni starších,
nákladnejších alebo mladých a nízkonákladových poistencov. Dobrý prerozdeľovák musí
byť preto neutrálny a nesmie niekoho zvýhodňovať napríklad v zmysle, že
je výhodné mať vo svojom kmeni napríklad poistencov s určitou diagnózou.
Tak ako v minulosti pri zavádzaní PCG do prerozdeľováka, kedy boli do rozhodovacieho
procesu zapojené všetky poisťovne a so zmenou súhlasili,
tak by sa malo postupovať aj teraz. Aby nevznikali pochybnosti, že
zmena prerozdeľovania poistného je motivovaná zištne - ako nesystémová
pomoc zadlženej VšZP. V takom prípade by to nebolo ono.
Neexistuje ideálna sadzba za poistencov štátu. Je to technické číslo, premenná, ktorá sa odvíja aj od (ne)zamestnanosti a výšky zdrojov vybratých od ekonomicky aktívnych občanov vo forme odvodov. Dôležité sú celkové verejné zdroje v zdravotníctve. To však, že celý sektor nevie do poslednej chvíle, s akým objemom prostriedkov môže počítať určite neprispieva k predvídateľnosti, a tým pádom sťažuje všetkým tvorbu rozpočtov, finančných plánov a modelov. Oveľa ťažšie sa dajú naplánovať investície, keďže racionálne hospodáriace subjekty musia rátať aj s variantom, že na konci roka nepríde k "dofinancovaniu" sektora, resp. nie je jasná jeho výška. V oveľa väčšej miere však považujem za problém, keď vláda, ministerstvo zdravotníctva či politici v parlamente prijímajú zákony a opatrenia, ktoré si vyžadujú zvýšené náklady, ale nepremietnu ich do vyššieho rozpočtu. Takto potom vzniká dlh.
Ocenenie Nemocnica roka 2017 v kategórii štátnych univerzitných a fakultných nemocníc získala minulý rok tretia Ústredná vojenská nemocnica SNP
Ružomberok – FN, ktorá tak predstihla minuloročného víťaza – Fakultnú
nemocnicu Nitra. Na tretie miesto v hodnotení vybraných
ukazovateľov spokojnosti pacientov, kvality poskytovanej zdravotnej
starostlivosti, hospodárenia a transparentnosti sa dostala Fakultná
nemocnica s poliklinikou F.D. Roosevelta Banská Bystrica.
V kategórii všeobecných nemocníc jednoznačne
obhájila ocenenie Nemocnica roka 2017 Ľubovnianska nemocnica, n.o., čím
dosiahla už tretie víťazstvo v rade. Druhé miesto obsadila, rovnako ako
minulý rok, Nemocnica Košice-Šaca a.s. 1. súkromná nemocnica a tretiu
pozíciu štátna Nemocnica Poprad, a.s.
V priemere má najnákladnejší poistný kmeň VšZP. To ale zároveň tiež znamená, že v rámci prerozdeľovacieho mechanizmu odvodov dostáva každoročne od zvyšných poisťovní milióny eur ako "kompenzáciu" tejto skutočnosti. Netrúfal by som si povedať, že VšZP prepláca najviac. Je však faktom, že VšZP má starší, a tým pádom aj finančne nákladnejší poistný kmeň ako zostávajúce poisťovne.