Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Bezpochyby nie je optimálnym stavom, keď aktéri pôsobiaci v
zdravotníctve nevedia, s akým balíkom zdrojov môžu do budúcna počítať, a
aký bude dopad navrhovaných nových opatrení v zdravotnej politike. Táto
nepredvídateľnosť sťažuje prípravu rozpočtových plánov a rozhodnutí,
vrátane tých investičných všetkých subjektov v zdravotníctve.
Obávame sa, že plánovaný nárast celkových verejných zdrojov (platba za
poistencov štátu + odvody ekonomicky aktívnych) v budúcom roku nevykryje
ešte väčší nárast výdavkov, ktorý bude generovaný najmä pravidelným
navýšením platov zdravotníckych pracovníkov v nemocniciach, výrazným
zvýšením výdavkov na lieky v dôsledku zmeny zákona o rozsahu a podmienkach úhrady liekov,
očakávaniami vyšších platieb v ambulantnom sektore, modernizovaním
urgentných príjmov, zvýšením platieb pre lekárov slúžiacich v
ambulantných pohotovostiach či nárastom platieb pre ošetrovateľskú
starostlivosť. Preto bude pravdepodobne znova nutné v budúcom roku
sektor dofinancovať.
V ostatných rokoch sa zvyšovali zdroje najmä do nemocničného sektora. Pri štátnych fakultných a univerzitných nemocniciach však neprichádza k nejakému viditeľnému zlepšovaniu hospodárenia. Ostatné oddlženie v roku 2011 malo byť podmienené tým, že sa štátne nemocnice budú transformovať na transparentnejšie akciové spoločnosti v spojitosti so zavádzaním tzv. tvrdých rozpočtových obmedzení. To sa však pre pád vlády nepodarilo realizovať, a tak pokrivené motivácie a systémové nedostatky v štátnych nemocniciach zostali a dlhy narastajú.
Nemocnice to ovplyvní tak, že tieto dlhy nebudú z verejných prostriedkov
oddlžené, a tak nemocnice budú musieť nájsť na ich urovnanie vlastné
zdroje. To však môže určitý čas trvať. Ak nebudú veritelia ochotní už
dlhšie čakať, svoje pohľadávky môžu predať obchodníkom s pohľadávkami,
alebo si začnú svoje nároky uplatňovať napríklad cez exekúcie.
Súkromník dokáže efektívnejšie a lepšie riadiť svoje investičné aktivity ako v súčasnom prostredí na Slovensku štát (viď nUNB na Patrónke, Rázsochách, predražená Nemocnica sv. Michala), keďže je motivovaný v dlhodobom horizonte dosahovaním zisku, pričom motivácie na strane štátu sú často ohraničené len krátkym obdobím volebného cyklu a ziskové či vyrovnané hospodárenie a prínos pre spoločnosť a pacienta nie je v skutočnosti najvyššou prioritou, nakoľko práve tento cieľ stojí často ako bariéra pri saturovaní iných úžitkov rôznych záujmových skupín pôsobiacich v zdravotníctve, ktoré nie sú zväčša oficiálne deklarované (politické nominácie, moc, vplyv, korupcia, klientelizmus, populizmus, lajdáckosť, nepoctivosť, nezodpovednosť, neproduktivita, neflexibilnosť, diskriminácia, uprednostňovanie a pod.). To vytvára potom všadeprítomné neefektívnosti.
Treba si uvedomiť, že EMA je európskou agentúrou, ktorá poskytuje svoje služby viac než 500 miliónom ľudí žijúcich v EÚ. Čiže z jej činnosti primárne profituje celá EÚ, a nie krajina, kde sídli. Samozrejme, krajina, resp. mesto, kde bude sídliť táto veľká agentúra s približne 900 zamestnancami, získava ale aj tratí. Čo by prevážilo, nie je jasné a záviselo by to aj od podmienok, ktoré by agentúre ponúkla SR.