Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
V roku 2018 pôjde do sektora zdravotníctva nezanedbateľne viac peňazí (neberúc pritom do úvahy navyše ešte aj peniaze na oddlženie nemocníc), a preto je načase sa oveľa intenzívnejšie pýtať aj na hodnotu, ktorú za ne dostávame. V opačnom prípade je diskusia o zdrojoch len jednostranná, a preto nepoctivá.
Riziká rozpočtu sú generované najmä zákonom garantovaným pravidelným automatickým navyšovaním platov zdravotníckych pracovníkov v nemocniciach, ktoré neberie do ohľadu finančnú udržateľnosť, dosahované výsledky a produktivitu práce. Ďalšími rizikami môžu byť zvýšené výdavkov na lieky v dôsledku zmeny zákona o rozsahu a podmienkach úhrady liekov či očakávania vyšších platieb v ambulantnom sektore.
Rok 2017 nemal v zdravotnej politike výrazné hviezdne okamihy, ale na druhej strane ani ťažké pády. Charakteristickým znakom minulého roka bolo, že boli prijímané viaceré operatívne manažérske opatrenia na čiastkové zlepšenie fungovania viacerých oblastí zdravotníctva, ktoré však neboli rozsahu reformy. Niektoré využijú svoj potenciál na zlepšenie, niektoré nie a pri niektorých ešte len uvidíme. Na mnohých projektoch ako napr. DRG, eZdravie, výstavba novej UNB či oddlžovanie sa počas roka pracovalo, avšak zatiaľ je ich implementácia rozpačitá.
Aby boli platy zdravotníckych pracovníkov zabetónované každoročne
valorizovanými minimálnymi mzdovými nárokmi podľa rastu priemernej mzdy v
hospodárstve, teda platovým automatom, nepovažujeme za správne, keďže
takýto vývoj platov v nemocniciach predbieha rast produktivity v tomto
sektore, pričom zároveň prakticky znemožňuje odmeňovať lepších
pracovníkov lepšie a všetkých stavia na rovnakú úroveň. Taktiež platí,
že nemocnice si s výrazným nárastom personálnych nákladov, ktorý nie je
vždy krytý rovnakým nárastom príjmov, neraz nevedia dať rady a peniaze
potom chýbajú inde pri liečbe pacientov.
Podľa nás by bolo
prospešnejšie znižovať váhu zo zákona garantovaného príjmu zdravotníkov,
posilovať pohyblivú zásluhovú motivačnú zložku platu, ktorá by sa
odvíjala od kvality odvedenej práce. Kritériá odmeňovania treba potom
zverejniť, aby nedochádzalo k prípadnému šikanovaniu alebo zvýhodňovaniu
niektorých podriadených nadriadenými cez svojvoľné nevyargumentované
rozhodnutia o udelení vyšších či nižších miezd.
Navrhované opatrenia majú potenciál zlepšiť situáciu oproti dnešku, avšak až prax ukáže, či k využitiu potenciálu aj skutočne príde. Napríklad doplnkové ordinačné hodiny, ktoré prinášajú mierny posun vpred, sú podľa nás horším opatrením, ako boli zrušené poplatky za prednostné vyšetrenie. Ľudia budú mať menší výber a pritom si za to isté oveľa viac priplatia.
Kým pred rokmi sa mohli pacienti za poplatok 10 EUR objednať k lekárovi
na vyšetrenie na nimi zvolený presný deň a čas a vyšetrenie mohlo byť aj
ráno, po teraz navrhovanej zmene si pacienti budú môcť vybrať len
hodiny, resp. hodinu poobede, navyše si za to pravdepodobne priplatia,
keďže okrem možnosti byť vyšetrení počas doplnkových ordinačných hodín
si zaplatia aj celý zdravotný výkon, ktorý predtým preplácala zdravotná
poisťovňa.
Negatívom bude veľmi obtiažne kontrolovanie dodržiavania navrhnutých
ustanovení o doplnkových ordinačných hodinách, na ktoré nedisponujú župy
dostatočnými kapacitami.