Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Pre kontinuitu, stabilitu a možnosť vyvodzovania plnohodnotnej
politickej zodpovednosti je potrebné, aby sa ministri zdravotníctva
nemenili ako na bežiacom páse. V ostatných rokoch tomu tak nebolo.
Posledným ministrom, ktorý vydržal celé štvorročné volebné obdobie (hoci
aj to bolo napokon skrátené o tri mesiace), bol Rudolf Zajac.
Tento
jav naznačuje, že odvtedy nebolo zdravotníctvo pre politikov skutočnou
prioritou. Pravdepodobne si vyhodnotili, že zdravotníctvo je rezort,
ktorý z hľadiska politických bodov viac berie ako prináša. Je škoda, že
nestraník minister Drucker, zišiel z polcesty a nedokončí svoje plány v
zdravotníctve. Nebude totižto verejnosti skladať účty. Je pritom veľmi
otázne, či nová ministerka bude niesť celý diel zodpovednosti za
predošlé Druckerove rozhodnutia a nominácie. V každom prípade by
ministerka Kalavská mala pokračovať v nedokončenej práci svojho
predchodcu a mala by posunúť ďalej rozbehnuté projekty.
Ak štát ponúka verejné zdroje na oddlženie, dokonca aj pre súkromné subjekty, čo nie je nárokovateľná a bežná vec, tak má mať aj právo stanoviť si podmienky kontroly využitia týchto zdrojov. Ak chce využiť súkromná nemocnica oddlženie z verejných zdrojov, musí strpieť aj štátnu kontrolu a ingerenciu do tohto procesu. Považujeme to za logické.
Dušan Zachar, analytik INEKO: Moje očakávania minister zatiaľ plus-mínus napĺňa, nakoľko som si ich programovo už na začiatku volebného obdobia upravil smerom dole pri porovnaní s dobrými deklarovanými cieľmi v Programovom vyhlásení vlády. Očakával som, že sa mu nepodarí všetko presadiť a zároveň som veril a stále verím, že aj napriek tomu sa môže stať najlepším ministrom zdravotníctva Ficových vlád.
Oceňujem jeho ambiciózny plán načrtnutý v Programovom vyhlásení, ako aj veľmi dobrú komunikáciu a otvorenosť. Nepáči sa mi, že príliš intenzívne vníma mediálnu kritiku a reaguje na ňu často veľmi rýchlou zmenou kritizovaných krokov, za ktorými si pôvodne stál, len aby otupil kritiku, nespokojnosť v rezorte či hroziaci negatívny mediálny obraz.
Slovensko má v porovnaní s vyspelými krajinami príliš hustú sieť
akútnych nemocníc. Doteraz chceli všetky nemocnice robiť všetko. A to
nejde pri zachovaní bezpečnosti pacienta, dostatočnej kvality a
efektívnosti poskytovanej zdravotnej starostlivosti. Nie je možné, aby
malo skoro každé okresné mesto nemocnicu, ktorá bude mať ambíciu
poskytovať komplexnú zdravotnú starostlivosť. Naopak, Slovensku chýbajú
zariadenia dlhodobej zdravotno-sociálnej starostlivosti.Tým smerom by mala ísť aj reprofilizácia niektorých nemocníc.
Všeobecný súd EÚ rozhodol, že v zmysle pravidiel EÚ pre štátnu pomoc majú byť zdravotné poisťovne vnímané ako podniky, a preto musí Európska komisia (EK) posúdiť, či navyšovania základného imania, splácanie dlhov či ostatné dotácie zo strany štátu pre štátnu Spoločnú zdravotnú poisťovňu a VšZP v období rokov 2003-2010 nebolo nepovolenou štátnou pomocou. V kontexte tohto rozsudku by mal minister zdravotníctva s už avizovaným navyšovaním základného imania VšZP počkať aspoň do rozhodnutia EK, keďže sa nedá vylúčiť, že selektívne dotovanie VšZP zo strany štátu môže byť posúdené ako nepovolená štátna pomoc.