Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Bezradnosť štátu riešiť dnešné problémy zdravotníctva, ako aj negatívne skúsenosti Slovenska pri výkone štátnej správy (najmä nízka transparentnosť a vysoká korupcia), znižujú pravdepodobnosť efektívneho fungovania systému jedného platcu v porovnaní napríklad so Škandináviou. INEKO preto neodporúča zrušiť pluralitu v zdravotnom poistení, ale naopak, odporúčame prijať opatrenia na posilnenie súťaže medzi zdravotnými poisťovňami.
Ak Slovenská lekárska komora, Asociácia súkromných lekárov, Asociácia všeobecných lekárov pre deti a dorast a Zdravita podnecujú detských a všeobecných lekárov, aby nepodpísali zmluvy, podnecujú ich k porušovaniu zákona. Na druhej strane však i Všeobecná zdravotná poisťovňa porušuje zákon, lebo neuzavrela zmluvy s lekármi.
Príliš časté striedanie manažmentov štátnych nemocníc a iných štátnych inštitúcií v zdravotníctve, je popri mäkkých pravidlách hospodárenia v príspevkových organizáciách jednou z najzásadnejších príčin zlých hospodárskych čísel štátnych zariadení.
V princípe mohli nemocnice dočasne udržať
platobnú disciplínu na nezmenenej úrovni napriek zákonom stanovenému
zvýšeniu základných platov lekárov a sestier z týchto dôvodov:
prepúšťanie najmä sestier, krátenie úväzkov, znižovanie osobných
príplatkov, nevyplácanie miezd, veľké oddlženie nemocníc pred
nedokončenou transformáciou, navýšenie platieb nemocniciam zo strany
zdravotných poisťovní (najmä VšZP), vnútorné rezervy nemocníc, prvé
úspory z reformy liekovej politiky, menej obstarávania, poskytovanie
zliav z dlhu nemocníc veriteľmi, predlžovanie splatnosti faktúr,
vytváranie splátkových kalendárov a pod.
Prijatie konceptu menného zoznamu nemocníc, ktoré majú zo zákona automatický nárok na zmluvy so všetkými zdravotnými poisťovňami (tzv. koncová sieť) je nesprávny krok, pretože garantuje štátnym nemocniciam výsadné postavenie a obrovskú vyjednávaciu silu bez ohľadu na úroveň kvality a efektívnosti poskytovanej zdravotnej starostlivosti v týchto zariadeniach, čo sa potom odráža vo vyšších cenách za výkony, ktoré musia platcovia daní a odvodov platiť týmto nemocniciam cez zdravotné poisťovne