Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Horný limit na priame platby v zdravotníctve je prvkom solidarity a odporúčaniahodný ochranný prvok pre najviac chudobných a chorých ľudí, aby neplatili neúnosné doplatky za lieky či potenciálne aj za liečbu chorôb. Na Slovensku máme zatiaľ zavedený strop na doplatky za lieky len pre dôchodcov a ťažko chorých, čo je diskutabilné, nakoľko sociálne odkázané môžu byť aj iné skupiny.
Sklzy v harmonograme vnímame pozitívne, nakoľko sa nimi znižuje pravdepodobnosť zavedenia unitárneho systému zdravotného poistenia v SR, ktorý by si v čase prelomenia prvej hranice dlhovej brzdy vyžiadal z verejných zdrojov obrovský objem peňazí, pričom by zároveň nedával žiadne záruky zlepšenia zdravotných výsledkov a starostlivosti pre občanov.
Štát by mal definovať nadštandard, vrátane možností uprednostnenia pri poskytovaní plánovanej zdravotnej starostlivosti. Každý, vrátane politikov, by si potom mohol zaňho priplatiť. Pri akútnej starostlivosti by lekári na základe vážnosti zdravotného stavu a ďalších transparentne stanovených pravidiel mali rozhodnúť, kto bude uprednostnený.
Návrh VšZP považujeme za legitímnu snahu o zreálnenie núteného (rozumej: nedobrovoľného) čakania na plánované operácie. Je to tiež plus pre rozvíjanie tzv. manažovanej starostlivosti poisťovní o pacienta. Treba však veľmi dbať na to, aby sa tento návrh nezneužil, a preto je nutné zverejniť, aké budú pravidlá zmeny statusu z nedobrovoľného čakateľa na dobrovoľného, a tiež ako bude môcť verejnosť kontrolovať tento proces.
Jedným z dôvodov, prečo víťaz tendra odoberá časti zákazky od neúspešných uchádzačov, môže byť objektívny nedostatok dodávateľov potrebného zariadenia. Nedá sa však úplne vylúčiť ani eventualita protisúťažného rozdelenia trhu medzi uchádzačmi, resp. kolúzneho správania sa firiem a následnej kompenzácie vo forme subdodávok.