Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Pri stanovovaní minimálnej siete by bolo vhodné brať do úvahy namiesto územnosprávneho členenia Slovenska reálnu časovú dostupnosť pacienta z miesta bydliska k poskytovateľovi cestnou a železničnou infraštruktúrou a prihliadať samozrejme aj na hustotu zaľudnenia.
Zrušenie nemocnice na Kramároch vo forme, ako funguje dnes, je nevyhnutnosťou, ak postavíme novú, resp., nové nemocnice v Bratislave. Technologicky, aj usporiadaním procesov je zastaraná, navyše po vybudovaní nových nemocníc tu budeme mať prebytok kapacít - tak posteľových, ako aj pracovných pozícií, ktoré je nutné financovať z obmedzených zdrojov.
Základná myšlienka hybridného modelu - štát zafinancuje lacnými peniazmi výstavbu a najatý súkromník bude nemocnicu prevádzkovať a v porovnaní so štátnym prevádzkovateľom dosahovať vyššiu efektívnosť - je sympatická, ale v mnohom bude jeho úspešnosť veľmi záležať od realizácie a pokračovaní v tomto modele projektu, aj po úvodných 5 rokoch fungovania nemocnice.
Projektu podľa nás chýba lepšie spracovaná analýza finančných dopadov...
Pre Slovensko by bolo prínosom, keby chceli vstúpiť na náš zdravotnícky
trh aj ďalšie súkromné subjekty, nakoľko veríme, že konkurenciou, a teda
fungujúcou súťažou sa dá docieliť kvalitnejšie a efektívnejšie
zdravotníctvo. V súčasnosti má v slovenskom zdravotníctve výrazne
najsilnejší vplyv štát. Táto dominancia nášmu zdravotníctvu neprospieva.
Ak na trhu existuje súťaž a kvalitná regulácia prostredia, vrátane
merania a zverejňovania kvality a efektívnosti poskytovaných služieb,
nemusí ani vertikálna integrácia (vlastníctvo poisťovne, lekární,
polikliník a nemocníc jedným súkromným subjektom) predstavovať príliš
veľké riziko pre spoločnosť. Naopak, môže prinášať na trh rôzne
inovácie, ktoré umožňuje táto integrácia. Ak však tomu tak nie je, môže
predstavovať aj vertikálna integrácia zvýšené riziko zneužívania
dominantného postavenia. Na to treba pamätať a pozorne to sledovať a
skúmať.
Je možné, že na prvý pohľad môže pôsobiť celkový počet nemocníc
patriacich pod Svet zdravia ako veľké číslo, ale keď si pozrieme ich
celkové tržby spolu, tak sú nižšie ako tržby jednej štátnej Univerzitnej
nemocnice Bratislava.
Adresát telefonátu nebol správne zvolený. Boli to totižto nominanti predošlej vlády vo VšZP, ktorí zapríčinili tieto obrovské finančné problémy VšZP spolu s populizmom vlády a politikov, ktorí presadzovali legislatívu a opatrenia zvyšujúce výdavky v zdravotníctve nekryté zdrojmi, a nie súčasné vedenie poisťovne, ktoré sa toto všetko snaží riešiť (možno niekedy pomaly a nešikovne ako slon v porceláne, ale celkovo sa snaží zlepšiť zlý stav VšZP).